Fribula =D

Jag är inne en hel del på familjeliv.se nu sedan jag "tvingats" in i babytankar igen. Jag har stängt av de tankarna/känslorna tidigare eftersom det blev för jobbigt pga det ena missfallet efter den andra druvbörden. T.o.m kring ägglossning lyckades jag att INTE tänka på att vi mekaniskt hade sex enbart för att vi skulle bli med barn. Det är otroligt hur man kan lura sig själv. Men hade jag inte kunnat det så kanske jag hade legat på psyk nu...eller på havsbottnen. Men det är en annan historia.

Till saken: familjeliv.se är en fantastisk site för främst tjejer i olika stadier av livet - lite som Lunarstorm fast för en äldre generation (djärvt uttalande eftersom jag aldrig varit inne på Lunarstorm!). Eftersom siten har blivit så stor hittar man alltid andra som är i samma situation som en själv och som man kan bolla med. Siten har blivit så etablerad bland t ex tjejer som vill ha barn/är med barn/har fått missfall etc att egna cyberförkortningar har utvecklats (vilket kanske iofs inte är så ovanligt?). Här följer i alla fall några av de vanligaste förkortningarna som man MÅSTE känna till för att begripa vad folk pratar om på familjeliv.se:

BF = Beräknad förlossning

BIM = Beräknad Inte Mens, förhoppning om utebliven mens (= gravid) i nästa period

BM = Barnmorska eller Beräknad Mens, beroende på sammanhang

MA = Missed Abortion, ett slags missfall där inte fostrets stöts ut av kroppen direkt

MF = Missfall

SM = Senaste mens

UL = Ultraljud

VUL = Vaginalt ultraljud

ÄL = Ägglossning



Men det finns enligt mig flera anledningar till varför man bör begränsa sitt familjeliv.se-surfande. Den främsta rör väl min egen överlevnadsstrategi som jag berörde ovan. Genom att sitta timme in och timme ut och läsa om, i mitt fall, folk som vill ha barn men inte lyckas blir man HELT DJÄVLA INSNÖAD på detta. För mig är det i alla fall inte hälsosamt att snöa in på NÅGOT eftersom jag då riskerar att tappa fotfästet till det som är viktigt i vardagen som att vårda mina relationer med sambo och vänner, att göra bra ifrån mitt i mitt arbete eller att hålla mig á jour med vad som händer i världen. Som en lite tankepaus kommer här en bild på snö:


image7


En annan anledning till varför man inte bör läsa för mycket på familjeliv.se är att man då riskerar att bli livrädd för lite av varje. Man tenderar ju att vara mest intresserad av att läsa om sådant som man själv står inför att uppleva. Och för mig är det i alla fall så att negativa redogörelser fastnar mer än positiva. Som tex den gången då jag skulle göra en kontraströntgen av mina äggledare för att se om det var "fri väg". Då läste jag den ena mer förskräckliga historien efter den andre om hur ont det gjorde från stackare på familjeliv.se. Således proppade jag mig vimmelkantig av receptbelagda värktabletter inför min egen röntgen...


image8


...vilket iofs var tur för det var verkligen något av det absolut vidrigaste jag har varit med om!!!! Men det hade varit bättre om jag inte visste det i förväg.

Den tredje anledningen handlar om alla "experter" som utifrån sina egna upplevelser ger medicinska råd till andra. Nu är det många som kommer att bli arga på mig för detta men jag tycker att det känns säkrare att få medicinska råd av någon som är utbildad i ämnet och har efarenhet från fler än sig själv. (Jag vet! Jag måste inte lyssna på råd om jag inte vill! Det gör jag inte heller men många som är desperata gör det nog som det sista halmstråt att gripa efter.)

Men i övrigt så ÄLSKAR jag familjeliv.se!! Det är en himla tur att siten finns!


Kommentarer
Postat av: Loppan1972

Kul med din blogg... ska gå in och läsa lite då och då. Är inne på min 13:e dag med suprefacten och ska börja med hormonerna (gonal-f) i veckan!

2007-09-24 @ 09:13:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0