Det var överstimulering............

Jag är just hemkommen från akuten. Jag hade 10 stora cystor (= äggblåsor tydligen..?) i ena äggledaren och 5 mindre i den andra. Inte mycket vätskeansamling i buken och nästan ingen feber. Överstimulering grad 1 av 3, alltså. Ingen behandling finns utan jag måste bara vänta ut det..

Det innebär att jag inte kan köra på med ny stimulering redan efter nästa mens, vilket känns lite snopet..

Nu är dilemmat följande:

Alt 1) Ringa och berätta för RMC och få en ordentlig utvärdering och köra igång med ny stimulering när alla värden är bra igen men med lägre dos Gonal F och sannolikt färre ägg = sämre chans att få bra befruktade och delade antal ägg, till mig och till frysen.

Alt 2) Inte berätta för RMC, vänta ett par, tre månader innan jag börjar stimulera igen med samma dos Gonal F som sist, riskera att bli överstimulerad igen, men har en "garanti" för att få många äggblåsor = stor chans till många, fina ägg till mig och till frysen.

Frågan är bara: kan överstimulering orsaka dålig äggkvalitet...? Var det därför jag fick så låg andel befruktade ägg sist och att inga delade sig fint...?

Många frågetecken...

Är det någon av er som har svar?

Oj, vad jag kommer att fundera på detta i helgen!

Kommentarer
Postat av: lillawi

Jag har aldrig hört att överstimulering i sig skulle orsaka sämre äggkvalitet. Däremot är det ju ofta så att överstimulering betyder många ägg. Och får man ut många ägg vid ÄP brukar det ibland betyda färre av riktigt hög kvalitet. Det är ovanligt att få ut riktigt många ägg där flertalet dessutom är av toppkvalitet. Fast det går ju, jag fick det första försöket (16 av toppkvalitet av 28 plockade).

Vet inte riktigt hur jag ska råda dig att göra med att berätta eller inte för kliniken... men jag lutar åt att berätta. Tror personligen att läkarna tar de absolut bästa besluten om de vet hela historien.

Kram - och framför allt, ta hand om dig nu! Jag har själv blivit lätt överstimulerad båda mina färskförsök pga lite många ägg (28 ägg på första, 24 på andra), men har klarat mig bra (peppar, peppar) med vila och mycket vatten.

lillawi

2008-01-25 @ 21:40:01
URL: http://www.lillawi.se
Postat av: gogetlife

hrm - jag tycker att du ska berätta - det kan vara så att du ska ha andra mediciner eller nåt...

Jaghar haft många befruktade ägg i 2 av mina IVFer - så jag har kunnat frysa... men i den som jag blev gravid på reagerade jag mycket på hormonerna (det var inte gonal-f den gången utan puregon) - dosen var nog för hög - så då fick jag massa ägg som växt till för snabbt och hade usel kvalitet - bara 2 som var OK (som jag stoppade in).

så vad jag vill säga är att hög dos hormoner eller fel dosering pga dina förutsättningar kan ge många dåliga ägg istället för BRA... Prata med kliniken - det är mitt tips...

Lycka till!!!

2008-01-25 @ 23:02:44
URL: http://gogetlife.blogspot.com
Postat av: Matte

Håller med, du måste prata med dem för att få rätt stimulering. Jag började med för låg dos (gonalf), fick få men ok ägg. Vi höjde sedan initialdosen för att få fler ägg, men sänkte mitt i för att de inte skulle växa till för snabbt. Det blev ändå en rätt kort stimulering och inte så bra kvalitet så nästa gång kanske de ändrar igen för att få mixen många ägg/lång tillväxttid.

Lycka till!

2008-01-26 @ 14:08:05
URL: http://ensammamatten.blogspot.com
Postat av: bonnie

Borde väl nog berätta åt kliniken, de har säkert hört alla storyn förr. Så kanske får ett bättre slutresultat nästa gång (mao att lämnar med helst några stycken. Jo, digga oxå apan!

2008-01-27 @ 07:37:41
Postat av: Kaica

Hej, Fibula!
Oj oj! Det var inget trevligt besked du fick. :(
15 ägg låter inte som en överstimulering, med tanke pa att lillawi fick hela 24 ägg (tror jag det var). Det beror kanske litet på vilken klinik man går hos och vilka risker de vågar ansvara för.
Här i Fertilitetsguiden fann jag informationen om överstimulering. Hoppas att du blir något klokare nu. :)
http://www.fertilitetsguiden.nu/therapyoptions/assistedreproduction/ivf/risks/index.asp?svarqvp2=0
Lägger till dig i min lista över bloggar jag läser. Hoppas ok! :)

2008-01-27 @ 17:56:57
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: Kaica

Hej, igen! Svarar i din blog också.
Tackar för länk om överstimulering. Jag suger åt mig all info som en svamp. Det var följande jag fastnade för i länken:
"Det är möjligt att äggstockarna sväller ännu mer tiden efter punktionen och börjar utsöndra vätska i bukhålan. Detta kallas överstimulering. Det samlas vätska i bukhålan..."

Jag var alldeles säker på att det var äggblåsorna som återfylldes. De har ju tömts på ägg och vätska med en mycket, mycket tunn nål, jfr FVP. En naturlig reaktion är att de fylls på nytt eftersom blåsorna inte fick spricka på naturlig väg. Kroppens egna signalsystem för ägglossning är ju i det närmaste avstängt.
Det kan också vara så att vätskan läcker ut från de tömda äggblåsorna om punktionerna var för kraftiga. Då blir äggstockarna vätskefyllda. Eftersom äggstockarna är öppna ut mot bukhålan så töms de lika snabbt som de blir vätskefyllda och allt hamnar i bukhålan. Min teori är att vätskan först återfylls i äggblåsorna, därav den oerhörda smärtan. När blåsorna är överfyllda och vätskan läcker ut i buken. En teori. Jsg ska fråga min gyn i nästa vecka.
Självklart får du lägga till mig i din bloglista!
Kram, Kaica

2008-01-27 @ 23:06:29
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: Kaica

Hi hi! Nu är jag här och skriver igen. Jo, nu har jag läst din länk en gång till och jag vete sjutton om min teori håller. Jag hoppas att du snart mår bättre och se till att ringa RMC ögonabums (!)och kräv ordentlig utredning.
Att ställa in rätt dos tar kanske nog så lång tid och ska du först vänta några månader så blir ju processen i värsta fall framskjuten ytterligare. Jag håller tummarna för dig att det går vägen nästa gång.
Själv blir jag bara mer och mer nervös över vad jag och sambon har givit oss in på. Hur mycket som helst som kan gå fel.
Jag ska följa dig noggrant i fortsättningen!

2008-01-27 @ 23:19:10
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: Kaica

Oj, vad jag ljuger! :( Äggstockarna är alltid slutna. Äggen ligger precis innan för och kommer ut genom avknoppning. Det visste du säkert redan, men jag hade ju tyvärr noll koll Jätteledsen att jag talar osanning innan jag vet bättre. Dessutom har jag gått händelserna i förväg när det gäller ditt dilemma. Du har ju inte fått dina äggblåsor punkterade ännu. Så glöm mitt tidigare inlägg.
Har förresten hittat en läcker detaljbild på en äggstock. Ligger i min blog. Godnatthälsningar, Kaica

2008-01-28 @ 00:23:29
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: Kaica

Godmorgon!
Kikar in här och passar på att tacka för all info. Nu har jag blivit mycket klokare bara på ett dygn, men, oj, vad komplicerat det är.
Hoppas att du har ringt nu och framför allt att du mår bättre.

2008-01-29 @ 08:51:47
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: Cassandra

Skitsnygg blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2012-03-19 @ 01:00:51
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0