4 befruktade, 3 fint delade!

Nu har precis min sambo ringt labbet och kollat läget (själv var jag lite för nervös för att ringa...). 4 ägg hade befruktats från början och nu var 3 av god kvalitet kvar. Känns som ett helt ok resultat av 7 ägg :)

image154


Men det behöver ju inte betyda något...... Det är ju kvaliteten som räknas! (Sist var det iofs mycket lägre % som blev befruktade men vi fick inte reda på förrän vi var nästan i Malmö att inget ägg var bra nog att återföra till mig.)

Sambon glömde att fråga om äggen blev befruktade genom IVF eller ICSI. När vi samtalade med Dr. Pia för några veckor sedan när vårt ET inte blev så sa hon att hon tänkte rekommendera ICSI även om min sambos spermier är tillräckligt många och av god kvalitet. Nu har ju hon slutat på RMC så den rekommendationen behöver inte följas. Jag vet inte själv vilket jag tycket vore bäst... Vid en IVF låter man ju de bästa spermierna vinna - survival of the fittest - och vid en ICSI plockar labbet ut de spermier som ser pigga ut. Det finns säkert någon statistik på hur resultaten av de olika metoderna blir men den känner jag inte till isf.

Nu blir det ET på Måndag...vilket jag också är lite konfunderad kring....

Varför inte på söndag som de sa från början...?

Utvecklas mina ägg extra sakta...?

För visst är det så att man bara 5-dagsodlar fram en morula/blastocyst (mer än 8-celligt) om man har väldigt många ägg (eftersom det är en risk att odla så länge) och inte när man bara har 3 st....?

(Hittade en bra länk om embryots tidiga utveckling)

Nu börjar funderingarna...................................

Bäst att sysselsätta sig med något så nu går jag ut och murar!!

p.s. Det känns nästan ingenting i magen efter äggplocket igår. Bara lite magömt, men inget som hindrar mig att leva som vanligt. Helt otroligt vilken skillnad från tidigare gånger.....

p.p.s Nu har mina två "ÄP-systrar" från FL hört av sig och berättat sina resultat från ÄP igår. För den som fick 17 ägg blev endast 2 befruktade... För den som fick 10 ägg befruktades inget............. Nu känner jag mig hemsk som inte var jättenöjd med vårt resultat..... Jag ska vara tacksam för det jag fått hittills!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har hört av min läkare att det kan vara bra att odla en dag extra, dvs 3 dgr, för att få ett bättre urval. De som delar sig långsamt kan vara de som överlever bäst. Efter tre dagar är det fler som faller ifrån och det ger ett mer säkert urval.

Fast vad vet jag, det funkade inte för mig förra gången. Nytt försök just nu med äggplock på måndag. Lycka till!

2008-03-15 @ 15:26:59
URL: http://ensammamatten.blogspot.com
Postat av: Songbird

Har också hört av vissa kliniker brukar köra 3-dagars odling. Det finns säkert en bra anledning att de gör det. Jag har själv gjort återföring idag. En av tre befruktade hade nått 4-cellsstadiet på två dagar, var inte toppkvalitet men helt ok. Så nu är det bara att hoppas på det bästa. Nu håller jag tummarna för att era små frodas och mår bra över helgen!

2008-03-15 @ 17:10:52
Postat av: Dea

Grattis till resultatet! Jag vet inte om jag kommenterat tidigare på din blogg, men jag har följt dig en tid.
Vid vår insättning odlades embryona 3 dagar (8-celler), men har förstått att det är lite olika på klinikerna. Ett av embryona (som inte återfördes) var bara 4-celligt efter tre dagar, men de fortsatte att långtidsodla, och efter 5 dagar hade det trots att det utvecklades långsamt uppnått blastocyststadie och kunde frysas.
Lycka till!

2008-03-15 @ 21:49:07
URL: http://deaslangtan.blogspot.com/
Postat av: Moooi

Lycka till idag!

2008-03-17 @ 07:44:15
URL: http://livetdel2.blogspot.com/
Postat av: lillawi

Stort lycka till idag! Håller med övriga om två- respektive tredagarsodling, det kan variera lite vad kliniken väljer. Möjligtvis kan man göra ett något bättre urval dag tre. Mina har alltid tredagars-odlats, förutom en gång vid frysförsök då de tinade upp fler för att odla vidare ett par dagar till, dvs till blastocyst.

lillawi

2008-03-17 @ 10:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0