Dag 11 + 0

Allt det här strulet med värmepumpen har fått mitt lugn som jag haft sedan jag fick reda på att jag var gravid att försvinna. Igår försvann allt vatten efter att värmepumpreparatören varit här för andra gången utan att kunna laga den. Han försvann med svansen mellan benen efter att ha muttrat "nej, det här begriper jag mig inte på" ett antal gånger. Det känns ju betryggande!! Han ska visserligen komma tillbaks idag.. Jag hade hoppats på att de skulle skicka någon annan, men det verkar inte som det.

Idag kommer även en reparatör som ska titta på vår vattenfilter. Eftersom vi som sagt har eget vatten som är mkt järn- och kalkhaltigt så måstye vi rena vattnet innan vi kan använda det i hushållet. Det var i hydroforen (tryckbehållaren) till denna vattenrenare som trycket helt plötsligt sjönk till nästan noll igår efter att värmepumpkillen varit här.. Efter 3-4 timmar kom trycket och vattnet visserligen plötsigt tillbaka och på kvällen hade vi plötsligt varmt vatten (!) men det är något som är väldigt, väldigt fel med hela systemet.

Allt är kaos och jag har ont i magen. Långt nere till höger i magen, ungefär där äggstocken sitter (på samma ställe som jag hade ont när jag var överstimulerad). Jag försöker att slappna av och andas lugnt men det är ju omöjligt i denna situationen. Det första jag gjorde när vattnet kom tillbaka igår var att springa runt som en tetting och fylla vattenkannan för att vattna mina blommor.....!!

Den enda trösten i det hela är att hemförsäkringen verkar täcka kostnaderna minus 1500 i självrisk. Det jag är rädd för är att killen på vattenfilter-företaget som jag pratade med i telefon verkade tro att hela vårt system var felkopplat. Det kommer ingen försäkring att täcka. Frågan är om vi kan ställa husets förra ägare till svars för det...? Det var han som kopplade ihop systemet. Kan inte det räknas som ett "dolt fel"? Hur länge efter ett husinköp kan man hävda dolda fel? Någon som vet? Jag ringde förra husägaren i helgen för att be att få svar på några frågor om pumpen i marken (jag trodde att hela felet låg där eftersom vi inte hade något bra vattentryck), men han har inte ens ringt tillbaka.... Man kan ju undra varför...............

Illamåendet håller mig dessutom fortfarande i ett fast grepp. Jag är så JÄVLA trött på att spy! (ursäkta vredesutbrottet...)

Kommentarer
Postat av: Stoppsladd

Hittade detta på konsumetverkets sida:
Dolda fel som köparen inte kunnat upptäcka ens vid en noggrann besiktning kan säl­jaren bli ansvarig för i efterhand (så länge det inte finns en korrekt friskrivningsklausul i köpekontraktet).
Det går att klaga upp till tio år efter köpet, men köparen måste göra det så snart felet upptäcks. Felet måste ha funnits vid köpet och kunna betecknas som oväntat.
Köparen kan få skadan reparerad på säl­jarens bekostnad genom avdrag på köpesumman eller kontant ersättning. Om säljare och köpare inte kommer överens kan köparen gå vidare till domstol.
_________________________________________

Hoppas ni får ordning på det snart! Man blir ju fruktansvärt handikappad av att vara utan vatten!

2008-05-16 @ 15:27:54
Postat av: Fibula

Tack för svaret Stoppsladd!! Nu visade det sig att systemet inte var felkopplat. Felet verkar inte alls ligga i filtret utan i värmepumpen. Värmepumpkillarna (de skickade nya som verkade mer kunniga =) ) kommer hit igen i nästa vecka och försöker fixa så att returvattnet flödar som det ska. Det är det sista de kan göra...

Samtidigt som vi har varmvatten ute i ladan där värmepumpen står så har vi inget varmvatten inomhus. Tydligen kunde det bero på att blandare med ett reglage (= en modern blandare) kan sättas igen av partiklar och orsaka att flödet blir fel. Då kan kallvatten komma i varmvattenledningarna i hela huset. Så idag ska vi ta bort alla blandare med ett reglage för att rensa dom. Klarar vi inte det så får vi ringa in en rörmokare..

Den eviga följetången fortsätter........

2008-05-17 @ 09:30:43
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Anonym

Usch så besvärligt det låter (får mig, den eviga hyresgästen, att inse att det där med att bo i lägenhet är rätt skönt - allt är "någon annans problem") och jag förstår att du blir alldeles kollrig. Men jag skulle det är huset det är fel på och inte graviditeten, egentligen.

Jag vet fö inte ens om jag gratulerat dig - så grattis (igen om jag kommit ihåg det). Jag lägger in en länk hos mig om det är ok?

2008-05-18 @ 10:13:00
URL: http://dromvav.blogspot.com
Postat av: Fibula

Klart att det är ok! Då länkar jag till dig också! Nu ska jag titta in hos dig, tror aldrig att jag varit där förut..

2008-05-18 @ 10:23:35
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0