Mer illamående!

Fy för vad illa jag mår hela tiden.... Visserligen är jag tacksam för att jag fortfarande har graviditetssymptom men det är INTE kul att knappt kunna vända på huvudet innan man känner sig spyfärdig!

Jag är fortfarande skeptisk till att detta ska gå vägen hela tiden ut.. Det jag tänker på mest nu, eftersom jag har så kraftiga graviditetssymptom redan, är druvbörd/mola. De flesta av er vet nog inte vad det är eftersom det är otroligt ovanligt. Sist jag var gravid, för ca 3 år sedan, på första rutin-VUL i v. 12 (eller 13?) hittades inget hjärta som slog hos mitt foster. Däremot konstaterades efter diverse undersökningar av det utskrapade "icke-fostret" druvbörd. Druvbörd är en abnorm graviditet där embryot och moderkakan växer på ett tumörliknande sätt, med skyhöga hcg-värden. Det finns stor risk för livmoderscancer upp till ett år efter att man skrapats, därav graviditetsförbud tills hcg-värdena åter är normala.

Läs mer om druvbörd här.

Har man drabbats av druvbörd en gång så är det ca 1 % risk att drabbas av det igen. Visserligen en väldigt liten risk alltså, men den finns och den är betydligt större än om jag aldrig haft druvbörd tidigare.

Finns det någon som läser detta som också haft kraftigt illamående så här tidigt (v. 5 + 4) och som det gick bra för så får ni väldigt gärna berätta om det så att jag kanske kan sluta tänka på detta hela tiden! Jag blir snart tokig....

Kommentarer
Postat av: Songbird

Hej vännen, risken att du skulle drabbas igen är ju superliten, men jag förstår din oro ändå. Jag har ju stressat upp mig över utomkveds hela helgen... Jag har två vänner som båda mådde piss när de var i v5 och framåt, jag tror inte att det är så ovanligt.

2008-04-08 @ 12:31:32
Postat av: Fibula

Ja, jag har läst om dina funderingar..

Jag hoppas bara på att detta illamående inte håller i sig länge för just nu kan jag inte göra ett dugg! Och jag som ska söka jobb...funderar snarare på att sjukskriva mig!

2008-04-08 @ 12:41:59
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Frida

Hej! Med min son började jag må illa innan jag ens hann testa positivt. Iofs kräktes jag aldrig men mådde konstant pissilla till 22a veckan. Från att man vakna på morgonen till man gick och la sej. Inte kul, man vet att man lever!!

Sen nästa graviditet mådde jag inte illa alls. Så olika det kan vara!

Det var ju en väldigt liten chans att du ska få druvbörd igen men klart man oroar sej, det ligger i människan natur. ;)

2008-04-08 @ 14:23:59
URL: http://www.fluffig.net
Postat av: Fibula

Tack, Frida - det känns betryggande =)

2008-04-08 @ 16:28:51
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Kaica

Fy vännen. Så jobbigt du har det. Jag kan dessvärre inte komma med några goda råd.
Frida skriver ju i inlägget ovan om hennes illamående och det gick ju bra till slut. Hoppas innerligt att det lugnar sig för dig snart. Kram, Kaica

2008-04-08 @ 20:01:20
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: Eludie

Hej du. Jag har bara varit gravid en gång - då mådde jag så illa att jag kräktes - redan innan jag visste att jag var gravid.

2008-04-08 @ 20:49:09
URL: http://eludie.blogspot.com
Postat av: ÄnnaBanäna

Jag mådde apailla från v. 5 och framåt. Spydde från morgon till kväll...ganska vanligt vad jag förstår.

2008-04-09 @ 01:32:09
Postat av: mickis

Jag mådde illa och spydde från v 6 ända till sjätte-sjunde månaden.
Det skall nog gå bra!

2008-04-09 @ 07:17:25
Postat av: Fibula

Oj, hjälp! Ska man behöva må illa SÅ länge........?

2008-04-09 @ 08:14:59
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: lillawi

Ja, vännen, JAG mådde så dåligt som du beskriver. Det gav med sig för ett par veckor sedan ungefär men fram tills dess var det outhärdligt.
Kraftiga symtom kan ju bero på mer än druvbörd - i mitt fall var det ju tvillingar... Risken att få enäggstvillingar är något förhöjd vid IVF, berättade min IVF-läkare sist. Så även om man bara får ett ägg tillbaka (vilket du väl fick...?) finns det alltså en chans eller risk, hur man nu ser det.

Den enprocentiga risken du nämner att drabbas av druvbörd igen känns ytterst minimal, så hoppas du inte oroar ihjäl dig för den sakens skull. När blir det VUL?

lillawi

2008-04-09 @ 11:56:41
URL: http://www.lillawi.se
Postat av: Fibula

Lillawi: Det känns betryggande att det "redan" har gett med sig hos dig, illamåendet. Tanken på att må så här i flera månader känns ganska jobbig just nu..
Ja, jag fick bara tillbaka ett ägg och vi har bara en tvillingfödsel i släkten.. Jag vet att 1 % inte är något att gå omkring och fundera på.. Måste sluta nu - det snurrar...;)

2008-04-09 @ 13:08:15
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: lillawi

Fibula - enäggstvillingar är inte ärftligt. Däremot ökar risken/chansen för det vid IVF. Jag tyckte det lät skumt (hur då, varför då liksom) men det är ett resultat man kommit fram till i stora omfattande studier, enligt min IVF-läkare. Kanske chansen är större för det än upprepad druvbörd...? ;) Med tanke på att du verkar må så dåligt menar jag...

lillawi

2008-04-09 @ 14:30:50
URL: http://www.lillawi.se
Postat av: ÄnnaBanäna

Min Dr Gyn sa att ju mer illamående -desto större chans att graviditeten går bra!?! Sanningshalten i detta har jag ingen aning om, men så sa hon...

2008-04-09 @ 16:25:12
Postat av: Tingeling

Nämen huu, vad jobbigt att må så dåligt! Hoppas verkligen att det blir lättare snart!
Angående oron så förstår jag det absolut. Men håller med alla ovan, risken är ju försvinnande liten i alla fall.
Det här SKA gå vägen! Stor kram.

2008-04-09 @ 16:47:12
URL: http://tingeling1.wordpress.com
Postat av: Anonym

Mina illamåenden började också väldigt tidigt, redan där vid 5-6 veckan, jag var ständigt trött, ont i huvudet var nog värst, somnade till ibland på jobbet.. Jag var 18 då, 19 nu och tänkte att det inte kunde varit något fel på mig, hade ju tagit dagen efter piller, men det visade sig vara graviditet, efter 3 ultraljuds undersökningar sa dem att dem ej kunde finna ett foster, jag sökte på nätet och skrev in mina symptomer, kom hela tiden fram till druvbörd, gick ner till min gyn. och sa att det är druvbörd men dem sa att jag inte behövde oroa mig. I morse ringde han som gjorde den "kirurgiska aborten" och sa att det var druvbörd.

2009-02-17 @ 11:47:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0