Arkeologi + barn = INTE sant

Jag har genom Facebook på senare tid hittat tillbaka till en hel massa gamla kompisar som jag inte haft kontakt med på mycket länge. Idag upptäckte jag en ganska skrämmande sak: INGEN av de kvinnliga arkeologerna som jag pluggade tillsammans med i Lund i mitten av 90-talet, som fortfarande hänger kvar i branschen, har barn.

INGEN...

Vill man hänga kvar i denna stenhårda bransch får man helt enkelt välja bort familj. Skrämmande. (Ingen av dem har för övrigt heller fast anställning.....)

Nu väljer jag bort arkeologin istället.

Det känns rimligare!

Kommentarer
Postat av: Tisalen

Oj vilken tuff branch. Själv skulle jag önska att det fanns mer srkeologer att tillgå där jag bor och jobbar eftersom vi har så många projekt som ligger på kö...men det är väl så som det är...och de kankse
inte är intresserade av att anställa heller efetrsom de är osäkra på om det kommer att fortsätta trilla in projekt.

Det låter ju helt klart rimligare att satsa på barn...men märkligt att ni alla är barnlösa (vare sig det är frivilligt elelr ofrivilligt) och utan fast anställning.

2008-02-19 @ 11:07:39
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: Fibula

De söker inga arkeologer någonstans i hela Sverige just nu. Däremot säger man upp arkeologer i hela Sverige. T ex har samtliga ca 25-30 visstidsanställda arkeologer i Malmö fått sluta det senaste året och nu har de börjat säga upp fast anställda arkeologer också. Det ser ungefär likadant ut i hela landet. Så att ni har projekt som ligger på kö måste bero på något annat är arkeologbrist. Om det inte är så att du bor i Finland..? Vad jobbar du i för bransch om jag får fråga? Inom någon form av bygg antar jag.

2008-02-19 @ 17:19:06
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0