Detaljerad redogörelse om mitt magont de senaste 2 dagarna

I tisdags morse när jag satt på jobbet och försökte skriva en rapport började jag få ont i nedre magen. Först tänkte jag inte så mycket på det eftersom mensen ju är i antågande. Det var en kombination av molande värk och uppsvälldhet i hela magen och mer huggliknande smärtförnimmelse långt ner på höger sida som kunde komma vid såväl logiska som ologiska tillfällen (=när jag ansträngde magmusklerna och när jag satt helt still). "Huggsmärtan" strålande ner under blygdbenet mot ändtarmen samt ut mot höger höft.

Det blev värre och värre under dagen och smärtan kunde tydligt lokaliseras till antingen blindtarmen eller höger äggledare. Det kändes emellanåt som om ett vasst föremål skar sönder innandömet alternativt som om en kroppsdel växte och växte som en ballong och snart var på väg att spricka. Inte så skönt alltså.

Vid några tillfällen under dagen försökte jag tömma tarmen för att ge plats åt de inre organen och på så sätt se om det blev bättre. Detta företag gick dock trögt och gjorde ont.

På natten vaknade jag av smärtan strax innan kl två. Jag tog en citodon och försökte somna om, men det gick inte pga smärtan. Efter någon timme började jag känna mig smått desperat, orolig och självömkande så då mailade jag en av barnmorskorna som jag fått bra kontakt med på RMC och frågade vad hon trodde. Jag försökte somna om men det gick inte. Min väckarklocka var satt på 05.45 vilket tjänade som ytterligare ett stressande moment. Sista gången jag kollade på klockan var hon 04.38.

På morgonen kändes det inte så farligt. Svaret från barnmorskan på RMC kom när jag jobbat någon timme. Hon verkade tro att det var blintarmsinflammation men alla tester (hoppa jämfota, dra upp högen ben mot magen etc) tydde på att det inte var det. Hon undrade även om det kom någon mindre angenäm doft från de nedre regionerna, vilket det inte heller gjorde. Alltså kunde infektion efter äggplocket också uteslutas. Det vi kom fram till var att smärtorna orsakades av att mensen är i antågande (även om jag aldrig har haft mensvärk nån annanstans än i nedre ryggen tidigare). Blev det värre så skulle jag höra av mig igen.

Senare framåt eftermiddagen började jag få så ont igen att jag svettades, mådde illa och inte alls kunde koncentrera mig på jobbet. Jag blev således åter orolig för något allvarligt. Men jag hade så mycket att göra på jobbet att jag inte alls hade tid att ringa sjukvårdsupplysningen.

Idag känns det betydligt bättre (fast fortfarande en molande värk och något lindrigare huggsmärtor när jag snyter mig, hostar etc). För att gå in på detaljer så tog jag laxermedel igår och tömde tarmen. Direkt efter gjorde det oliiiidligt ont i någon timme med sen blev det bättre och bättre. Har sovit hela natten med undantag av 4-5 (!) kisspauser. Jobbar inte idag så jag kunde dessutom sova länge.

Var det alltså bara lite förstoppning...?

Jag har svårt att tänka mig det. Jag har många gånger haft ont i ändtarmen i samband med att jag haft känningar av magkatarr. Då har det hjälpt med Pepcid duo. Även efter första äggplocket hade jag oliiiidligt ont i ändtarmen i ett par dagar (särskilt när det bubblade luft).

Jag tror därför på något annat fel på ändtarmen och kanske tjocktarmen. Kan man ha magkatarr i tarmen? Har någon hört talas om det tidigare..? Någon på familjeliv trodde att det kanske kunde vara överstimulering (i samband med IVF) men då borde väl symptomen ha kommit tidigare..? Jag får kanske boka en tid på läkarcentralen... Men jag drar mig för det eftersom jag ibland känner mig som en hypokondriker.....:(

Åh nej! Kolla här....

Det hela har fått mig att fundera på om jag verkligen ska köra på med ny IVF-behandling direkt eller om jag ska vänta ett tag och ge kroppen lite andrum. Har inte kommit fram till något än.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Se till att åka in på undersökning! Det är förmodligen ingen fara, men det är ändå bäst att nån kollar.

2008-01-24 @ 12:17:17
Postat av: bonnie

hej, själva undersökningen är faktiskt inte så farlig, efter alla VUL borde ju vara van. Man dricker nå kontrastmedel först och sen vill de kolla. Men låter inte normalt de där dina besvär, så kolla nu.

2008-01-24 @ 13:28:01
Postat av: Fibula

Jag ringde en sköterska på min lokala vårdcentral idag och hon rekommenderade stolpiller mot hemorrojder. Vad vet jag men tror ni ändå inte att hon missuppfattat...? Men jag testar!

2008-01-24 @ 16:33:33
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Moooi

Kan det vara en skruvad äggstock? Kolla mitt inlägg http://livetdel2.blogspot.com/2007/10/mer-fantastiska-fakta-om.html

Hoppas du får reda på vad det är och att det går över pronto.

2008-01-24 @ 17:03:05
URL: http://livetdel2.blogspot.com/
Postat av: Fibula

Moooi: Jag ska kolla upp ditt tips!
Jag kan helt plötsligt inte kommentera på din blogg utan att logga in..?!? Mitt svar till ditt svar kommer därför här istället:

Hej!
Skönt att du inte tog illa upp. Man vet ju aldrig.. Jag har ett ganska direkt sätt att kommunicera och det kan tyvärr bli missuppfattningar ibland - särskilt på nätet.
Vad menar du med obalans i förhållandet? Att du upplever att du får "kvinnosysslor" i förhållandet trots allt eller?
Hat du hört talas om boken "Familjens projektledare säger upp sig" av Gunilla Bergensten. Har inte läst den själv men hört henne på radio. Hon sätter fingret på dessa saker så bra!
Själv har jag lyckats hitta en man som är någorlunda med på noterna efter att ha levt singel nästan hela mitt vuxna liv. Men som du säkert läst i bloggen så är han trots det ibland helt fel på det... Det tar väl några generationer till innan det verkligen blir jämställt.. Om någonsin...

2008-01-24 @ 17:21:45
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Moooi

Hej Fibula, nej jag menar känslomässig obalans. Jag vill mer än han och sen går det bara utför liksom.

2008-01-24 @ 21:07:49
URL: http://livetdel2.blogspot.com/
Postat av: gogetlife

jag tycker att du ska kolla om du har OHSS - överstimulering.

Jag har ahft det - jätte ont i magen, trodde det var nlindtarm, diree och kräkningar.

PÅ gynakuten visade det sig att jag hade svullna äggstocksr och vätska i buken. Låg inne i 4 dagar för observation.

Låter som du har samma sak - slå upp symptomen men framförallt om du tror det stämmer - åk till gynakuten så de kan göra UL.

2008-01-24 @ 21:45:15
URL: http://gogetlife.blogspot.com
Postat av: gogetlife

Jag åkte in 4 dagar efter ET - så det är väl samma tid som du nu?

2008-01-24 @ 21:46:18
URL: http://gogetlife.blogspot.com
Postat av: Fibula

Moooi: Aha. Jag fattar.

gogetlife: Ja, jag kanske ska kolla det då. Konstigt att barnmorskan jag mailade med på RMC (där jag gör IVF) inte sa något om det.... Fast idag har dte varit betydligt bättre. Det kom tillbaks ikväll en stund igen men efter att ha stått på alla fyra ett tag så försvann det igen. Svullen som fasiken är jag dock hela tiden.
Få se hur dte blir imorgon. Jag tror inte att vi har någon gynakut där jag bor, det får bli vanlig akut.

2008-01-24 @ 22:21:10
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0