Kromosomtestet

Fick just ett telefonsamtal från min BM. Svaret på mitt kromosomtest har kommit (man tar bara blodprov i Blekinge) och min risk för DS var 1:220, alltså mindre än 1/2% om man översätter det. De rekommenderar ju fostervattensprov om risken är större än 1:250 och den var ju min. MEN risken för missfall vid fostervattensprov är 1/2 - 1%, alltså är det högre risk för missfall vid det provet än själva risken för DS. Dessutom har jag hört någonstans att ett fostervattensprov inte ger rätt svar alltid.

Jag är lite kluven till hur jag ska göra och behöver input! Det lutar åt att jag struntar i fostervattensprovet...

Hon ville att jag bestämmer mig idag så att hon kan få iväg remissen så fort som möjligt. Känns lite snabbt... Jag kan få träffa läkaren i em för ett samtal om jag ville men jag vill ha lite mer på fötterna innan jag går till honom.

Uppdatering kl 13:

Jag är just hemkommen från ett möte med en alldeles fantastisk läkare på vårdcentralen! Han förstod mkt väl min oro för fvp. Efter ett långt samtal erbjöd han att vi tittade med VUL på bebisen för att se om han kunde se något som tydde på t ex kromosomfel. Positiv överraskning eftersom jag bara trodde att det skulle bli ett samtal och att han skulle framhärda att jag gjorde fvp!

Bebisen såg HELT normal ut och alla mått (skallen, kroppen, hjärnhalvor etc) var perfekta! H*n hade tummen i munnen från och till och var SÅ vacker! Jag har 7 (!!) bilder med mig hem. Jag frågade om man kunde se om det var en tjej eller en kille men då svävade han lite på målet... Han sa att de inte brukar berätta även om de ser. Men JAG såg iaf ingen snoppe






Dessutom ska han skicka en remiss för ett extra screening-UL/VUL inkl nupp-test (tydligen är det inte för sent) i Karlskrona där, enligt honom, mkt erfaren personal tittar och mäter med en UL/VUL-apparat som ger betydligt tydligare bild än den i både Sölvesborg (där jag går) och i Karlshamn (dit jag ska på screening-UL om två veckor).

Allt känns toppen igen och jag är evigt tacksam till den snälle gamle polske (?) farbrorn

Nu är jag lycklig

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi strunta i det fast jag e gammal, varför rskera missfall efter allt man har kämpat!!!!Bonnie

2008-06-16 @ 09:17:03
Postat av: Fibula

Får man fråga hur gammal du är Bonnie? Det framgår inte av din profil på din blogg och de behöver inte svara om du inte vill. Själv ska jag ju fylla 37.

2008-06-16 @ 10:58:44
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Stoppsladd

Men titta! Vad stor Grodan blivit! Och så fin!! :-D

2008-06-16 @ 15:49:12
Postat av: Tisalen

NUPP-test är bra...det gjorde jag...



Lycka till

2008-06-16 @ 19:37:42
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: Thibb

Det låter inte som om du behöver oroa dig för nånting, men om du vill ha ytterligare 'försäkring' finns det en klinik i Malmö (www.emmaultraljudsklinik.se) där man kan göra nupp och kub kombinerat mot betalning. Jag har inte varit där själv, men mycket bättre än ett eländes FVP iallafall. KRAM

2008-06-16 @ 19:55:24
Postat av: eludie

Åh, så fin h*n är!

2008-06-16 @ 20:45:20
URL: http://eludie.blogspot.com
Postat av: Lilla Knyttet

Se. Det finns en där ändå, trots bristen på symptom. ler Måste kännas skönt att ha fått titta till så att allt är som det ska.

2008-06-16 @ 22:34:38
URL: http://lillaknyttet.wordpress.com
Postat av: Songbird

Vad fin h*n är! 1/220 är ju ändå en rätt liten risk (även om jag vet att man oroar sig) och dessutom så brukar IVFare få ökad risk för DS (utan belägg) när man gör blodscreening pga att alla hormoner man stoppat i sig under behandlingen. Jag vet inte om de har räknat med det, vi IVFare brukar ha högre HCG och lägre PAPPa än resten av befolkningen och det ger en ökad risk på testet men inte i verkligheten.



Jag har all sympati uppenbarligen för att ni inte vill göra FVP eftersom vi känner likadant. Vad skönt att läkaren kunde kolla med en gång, det var ju precis det som hände mig också. Jag tycker att vi slutar oroa oss och bestämmer oss för att grodan och krigarn mår bra!

2008-06-17 @ 12:14:19
Postat av: Fibula

Songbird: Ja, jag frågade läkaren om det där med förhöjda beta-hcg-värden efter IVF och han kände till det. Men eftersom alla tre markörer var förhöjda hos mig så var risken ändå densamma. Men dte är ju en risk motsvarande mindre än 0,5% så jag tänker inte oroa mig. Får se var nästkommande VUL ger för besked..



Ni andra: Tack för fina kommentarer =)

2008-06-17 @ 14:20:15
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: bonnie

Klart man får fråga! Jag e 39. Fin huvudbild verkligen.

2008-06-18 @ 11:48:41
Postat av: Moooi

Vad skönt att ni träffat en sån bra läkare. NUPP är ett jättebra alternativ för att inte riskera att göra ett FVP i onödan. Jag var också väldigt tveksam till hur jag skulle göra. Lycka till!

2008-06-18 @ 11:51:20
URL: http://livetdel2.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0