Ett 10-celligt tillbaks!

Tillbaka från ET, jääättetrött...........

En snabb resumé: Jag fick ett 10-celligt tillbaka idag. Det borde ha varit 8-celligt idag men hade utvecklats lite för fort så läget är inte optimalt. Men läkaren sa att det är bättre att ett ägg utvecklas för fort än för sakta. Alltid något.. (Jag frågade förresten även om ett 10-celligt ägg var samma sak som en morula och då sa hon nej, men titta vad som står här... Hon måste ha missuppfattat frågan...?).

Det var liiite fragmenterat - sist var ju fragmenteringen anledningen till att vi inte fick tillbaka något ägg alls. Jag frågade hur mycket fragmentering som accepterades och fick svaret 25%. Tydligen fragmenteras ALLA ägg i någon grad, även de som är "perfekta". (Jag tyckte att jag såg på läkarens min när vi tittade på ägget på skärmen och pratade om fragmentering att hon såg lite spak ut - tänk om ägget hade fragmenterats mer sedan hon tittade på det sist, men att hon inte ville avbryta nu när jag låg där med benen i vädret!)

Det blev tyvärr inga ägg till frysen denna gången, vilket ju är lite trist. Men då kan man ju å andra sidan spendera de 2 200 spännen som det kostar att frysa ägg på något annat roligt!! Åka till Barcelona t ex!!


image155


Sen sa de så klart att vi ska "leva som vanligt" framöver förutom att vi inte ska dricka mer än 3 koppar (koppar - inte muggar...) kaffe (och coca cola) om dagen. När jag sen lämnar blodprov för grav.test så ska jag även lämna ett blodprov för att kolla efter en särskild gen som de tror innebär en överkänslighet mot just koffein i samband med graviditet. Det är tydligen ett nytt forskningsprojekt som de håller på med. Jag tänker försöka att inte dricka kaffe eller annan koffein alls.

Sen har jag även fått lite jobb =) På vägen till malmö ringde rektorn på en skola och frågade om jag ville ha ett vik på en fritidsgård. Och det ville jag naturligtvis. Ska dit imorgon och få detaljer om hur länge etc. Vilken lön kan man egentligen begära för ett sånt jobb? Någon som har koll? På senaste arkeolog-jobbet hade jag 124 kr/timmen (efter 8, snart 9 års erfarenhet!! Det är betydligt sämre än sjuksköterskelöner som alla pratar så mycket om...). Men hur mycket har fritidsledare??? Fast nuförtiden kan man ju inte tacka nej även om det bara skulle vara 50 kr/timmen......

Det snöar för övrigt ymnigt i Blekinge och Skåne idag! Vet inte om jag ska skratta eller gråta..........................?

Kram kram och tack för alla lycka till =)

Kommentarer
Postat av: bonnie

Hoppas STORT på ditt ägg!!!!

2008-03-17 @ 14:20:06
Postat av: Fertilitetsturist

Håller tummarna för morulan, för visst måste det vara en sån! :-)

2008-03-17 @ 16:54:10
URL: http://fertilitetsturist.blogspot.com
Postat av: Liv&Längtan

Håller tummarna hårt för ditt ägg!!

2008-03-17 @ 19:00:14
URL: http://www.bloggen.fi/livolangtan
Postat av: Kaica

Vilket flyt du har! Ett kalasembryo tillbaka och ett jobb på köpet. Vet inte vad du kan kräva för lön. Det mesta är ju underbetalt i dag.

Håller tummarna hårt för er nu!
Intressant forskning de bedriver på din klinik.
Hoppas de kommer fram till att koffein har en obetydlig effekt på graviditet.
Kaica / teälskaren

2008-03-17 @ 19:34:32
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: Lisa

Dessa läkare och deras olika åsikter...när jag gjorde min IVF i Finland senast var två ägg tiocelliga, ett var tolvcelligt och ett trettoncelligt och tre åttacelliga.
På eftermiddagen dag tre.

Personalen där tyckte det var ett jättebra resultat- ju fler celler desto bättre.
När jag sen kom hem till Sthlm sa min läkare tvärtom att tolvcelligt var "lite väl mycket celler".
Hur ska man veta vad som är Ok när inte ens läkarna själva är ense!
Har dock läst/hört att mellan 6-10 celler på dag tre är det optimala.

2008-03-17 @ 19:51:18
Postat av: Fibula

Tack för alla hållna tummar! De uppskattas =)

Lisa: Ja, det är ju mysko om alla säger olika... Kan det har något att göra med det där att min läkare sa att mitt 10-celliga ägg INTE var en morula? Det kanske egentligen ska hända något mer med äggen än celldelning från och med 10 celler...? Antagligen inte... Det är säkert bara olika åsikter om något som egentligen är ganska lika och ger ganska lika resultat.

2008-03-17 @ 22:36:53
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Moooi

10-celligt är väl toppen för dag 3! Det hittade du väl också på min blogg ;-) Tror du inte doktorn trodde du menade blastocyst? Här hålls det tummar som bara den!

2008-03-18 @ 08:29:24
Postat av: Lisa

Har insett att mkt med fertilitet är ganska luddigt och ger utrymme för läkarna att ha egna åsikter/gissningar utifrån sina olika erfarenheter osv...

Men ett fint tiocelligt är nog bra, Lycka till !!

2008-03-18 @ 09:49:54
Postat av: storken

Grattis, jag tror på det här embryot. Helt klart!

2008-03-18 @ 12:28:54
URL: http://www.wordpress.com
Postat av: Tingeling

Härliga nyheter jag möts av när jag ÄNTLIGEN tittar in på din blogg!
Håller tummarna stenhårt! Kram.

2008-03-18 @ 18:50:42
URL: http://tingeling1.wordpress.com
Postat av: Frida

Hej hej! Tittar in här ibland men skriver sällan. F´låt! :)
Men nu håller jag tummarna för er och ert lilla ägg! Hoppas det tar sej!!

Det snöar som tusan här med (östergötland) och har gjort i 2 dagar nu. Jag som trodde det skulel bli vår ju. :)
Kram /Frida

2008-03-18 @ 20:29:39
URL: http://www.fluffig.net
Postat av: M

Hej!
Hittade hit när jag sökte på IVF. Stämmer in i grattiskören och fortsätter läsa med spänning. Började själv med nässpray förra veckan, så det är kul att följa någon annan! :o)

2008-03-19 @ 09:52:26
Postat av: Fibula

Tack för alla lycka till och hållna tummar =)

Moooi: Ja, dte hittade jag på din blogg :)

Frida: All snö är redan borta här...:( Jag som älskar att skotta!!

M: lycka till med din IVF!!! Du är välkommen att titta tillbaks hit och jag har länkar till fler IVF-systrar här!

2008-03-19 @ 10:16:43
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: bonnie

De e snö väder i Finland oxå, stora flingor dalar ner. Det blir en vit påsk i år.

2008-03-19 @ 11:03:42
Postat av: Fibula

Åh, vad härligt! Snön är redan borta igen här...:(

2008-03-19 @ 11:07:18
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0