Dagens andra inlägg

(efter flytten kommer jag att vara utan internet i ett par veckor så det gäller att skriva av sig nu! ....fastän jag borde ju packa...)

Min brors före detta sambo jobbar på förlossningen där jag kommer att föda. Jag har hela tiden känt att jag inte vill att hon ska vara närvarande när Tjorven föds. Hon kan givetvis få komma in och "hälsa på" men jag vill inte att hon ska vara den som är min huvudsakliga barnmorska. Av flera olika anledningar som jag inte tänker gå in på här.

Jag pratade nyss med henne i telefon i ett annat ärende och hade tänkt att passa på att prata om detta. Tyvärr kunde jag inte säga det.....

Jag började med att berätta om förlossningsbrevet och frågade bl a hur det uppfattades av personalen när man kom med ett sånt. Lite trist och oväntat så sa hon att de inte brydde sig så mycket om vad som stod i förlossningsbrev eftersom det ändå aldrig blir som den blivande mamman tänkt sig. Lite okänsligt tycker jag. Även om det nu är så det är så hade hon inte behövt berätta det för mig!

När vi pratade smärtlindring så sa hon dessutom att hon själv inte skulle låta vilken läkare som helst på det aktuella sjukhuset lägga en epidural på henne...............!!!!!!!!!!! Hon namngav ett par läkare som hon skulle lita på och en som hon inte skulle lita på. Det var information som jag inte ville ha!

Jag blir mer och mer upprörd över många saker som hon sa under samtalet och undrar vad hennes syfte egentligen var. Vill hon skrämma upp mig? Först känns det som om hon delgav mig dessa saker av omtanke men ju mer jag tänker på det desto mer idiotiskt tycker jag att det var att hon berättade vissa saker!!. Detta måste väl vara på gränsen till tjänstefel.............?! Jag kanske ska välja att åka till det näst närmaste sjukhuset för att föda istället....

Som vanligt när jag pratar med henne (om vad som helst) så fick hon mig att känna mig väldigt liten på nåt sätt. Hon använder ett sätt att vara och prata som får en att känna sig underlägsen. Jag gillar henne inte och det är det inte så många andra som gör heller. Nu gillar jag henne ännu mindre än vad jag gjorde tidigare.

Detta blev ett väldigt spontant inlägg utan att jag planerade och vägde mina ord. Men jag har inte nämnt några namn och hoppas att jag fortfarande är tillräckligt anonym i bloggvärlden för att ingen ska kunna klura ut vem och vilket sjukhus det är jag egentligen skriver om...

Kommentarer
Postat av: Dante

Hon verkar ju ha, av ditt inlägg att dömma, en förmåga även i vanliga fall att "spela allan" och göra så att du känner dig underlägsen. Därför hade jag inte tagit det hon säger på allvar. Jävligt osmidigt av henne iaf att dra en massa historier som gör sig orolig. Skit i att prata med henne mer!

2008-11-07 @ 13:15:46
URL: http://dante.bloggagratis.se/
Postat av: Kattmamman (a.k.a Bridz)

Om det finmns tid, så tycker jag faktiskt att ni ska åka till näst närmsta sjukhus.



Jag skulle inte vilja behöva oroa mig för att hon ska komma in, eller att hon i efterhand ska läsa journalerna och ha åsikter.



Hon verkar vara en ganska liten människa, tycker jag.

2008-11-07 @ 17:24:27
URL: http://BRIDZ.BLOGGSPOT.COM
Postat av: Fibula

Kom på en annan idiotisk sak som hon sa när jag berättade för samtalet för sambon. Att barnmorskor precis som alla andra människor ibland hade "dåliga dagar" på jobbet och kanske var mindre lyhörd och noga med val av smärtlindring och tillfälle för detta. Hade man "otur" fick man en bm som hade en dålig dag var kontentan och då kanske man fick en mindre lyckad smärtlindring och fick lida mer!!!!!



Jag hoppas VERKLIGEN att de andra barnmorskorna inte tillåter sitt dåliga humör eller dåliga dagar påverka deras arbete!!



Idiot! Hon borde ha något annat arbete!! Inte med människor och speciellt inte med människor i en så utelämnad situation!!

2008-11-07 @ 20:34:33
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: lillawi

Tycker precis som Kattmamman att om det finns tid överväga att åka till ett annat sjukhus. Bara din känsla av att brorsans ex-sambo kan finnas i faggorna kan skapa en oro som "otryggar" din förlossning. Även om du förstås borde kunna ta kontakt med chefsbarnmorskan på ditt tilltänkta sjukhus och be att brorsans ex-sambo inte närvarar under din förlossning. Det kan man ju kräva. Det är din stund! Och du är chefen.



Jag har skrivit förlossningsbrev båda mina förlossningar och har tvärtemot vad din brors ex-sambo säger, upplevt att personalen tagit brevet på största allvar - det har öppnat för en dialog och barnmorskorna har gjort sitt yttersta för att tillmötesgå mina önskemål. I det fall något inte blivit som jag tänkt har vi pratat om det, respektfullt och lyhört. Så att personalen skulle skita i patientens önskemål låter lite väl häftigt - det vore närmast tjänstefel att inte ge akt på patientens behov om det inte är medicinskt motiverat med något annat.



Sen är det väl självklart så att barnmorskor och läkare och hela bunten inte är mer än människor. Men det innebär ju inte att man därmed kan åsidosätta sitt enorma ansvar, det är legitimationsyrken det handlar om och då kan man inte skylla felaktiga beslut på en "dålig dag". Om så var fallet skulle nog Socialstyrelsen vara mycket intresserat...



Läste förresten ditt brev och tycker det var jättebra. Personligt skrivet, välformulerat och genomtänkt. Funderar bara lite över smärtlindringen du tänkt dig. Du vill ju inte ha något som påverkar dig eller Rut och i så fall bör man vara försiktig med Petidin som kan hämma barnets andning, försämra sugreflexen efteråt och även ge dig illamående efteråt. Apropå att du inte vill ha kanyl: tar du epidural brukar det normalt sett innebära kanyl eftersom man i många EDA-fall behöver en extra skjuts med värkstimulerande. Det är ju en av flera nackdelar med EDA, att kraften i sammandragningarna kan minska. Men för de allra, allra flesta fungerar EDA perfekt och fördelarna uppväger.



Stort stort lycka till! Du är bäst på att föda ditt barn och var inte rädd för att "bossa"! Det är din stund och du ska ha det så bra som möjligt, enligt dina önskemål, inte personalens!



lillawi

2008-11-08 @ 15:10:22
URL: http://ww.lillawi.se
Postat av: Sara.

heej! allt bra?:)

Kolla gärna in på min blogg och lämna gärna en eller två kommentarer;)

ha en toppen lördag:)

2008-11-08 @ 15:14:07
URL: http://gaddii.blogg.se/
Postat av: Dante

När var det ni skulle flytta? Jag vet att jag vetat det innan men jag har för tillfället varken närminne eller långminne :-/

2008-11-10 @ 19:51:27
URL: http://dante.bloggagratis.se/
Postat av: Becka

Du behöver inte vara orolig för din förlossning. Personalen på sjukhuset är kompetent nog att ta hand om alla problem som kan uppstå vid en förlossning. Vi har den bästa förlossningsvården i världen så försök vara lugn, gumsan! :-)



Hur långt gången är din lilla Rut?



kram Becka

2008-11-11 @ 11:43:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0