Förlossningsbrev

Nu har jag skrivit ett första utkast till ett förlossningsbrev. Kom gärna med förslag och kommentarer om det är något jag inte har tänkt på!


GENERELLT

Vi väntar vårt första barn och vi vet att det är en flicka (genom icsi). Hon heter Tjorven.

Graviditeten har varit bra, men med mkt illamående och foglossning i början samt ryggmuskelbesvär i slutet (sjukskriven fr o m 20081028).

Jag har alltid varit förlossningsrädd och har därför inte läst på så mycket om förlossningar.

Jag litar helt på barnmorskornas och läkarnas bedömningar om vad som är bäst för mig och Tjorven men jag vill ha tydligt förklarat för mig vad som händer och varför och vad jag ska göra.

Innan undersökning/behandling vill jag få förklarat för mig varför de utförs och om det kan upplevas smärtsamt/obehagligt.

Jag har lätt att oroa mig och när det gör riktigt ont kommer jag förmodligen tro att något är fel på mig eller barnet. Jag vill därför ofta få bekräftat under förlossningens lopp att barnet mår bra, hur lång tid ett särskilt skede kan ta, om det går bra eller det är något jag ska tänka på.

Jag kan nog bli arg och irriterad om barnmorskan "gullar" för mycket med mig och talar om att jag är duktig hela tiden. Bättre då att säga "nu gör du rätt" eller "nu gör du fel". (Ber om ursäkt i förväg om jag blir arg ändå...)

Sambon är känslig för blod, smärta och sjukhusinstrument men vill ändå vara med så mycket som möjligt.


VID ANKOMSTEN

Önskar få lavemang.

Vill duscha/bada om tid finns.


SMÄRTLINDRING

Jag är dålig på att hantera smärta och har inget emot medicinsk smärtlindring under förutsättning att det inte påverkar Tjorven negativt. Jag litar på att barnmorskan/läkaren kan bedöma när sådan är nödvändig och vad som är bäst för mig. (Mot menssmärtor använder jag Citodon).

Jag är positiv till:

lustgas
dusch/varmvatten
hjälp med andnings- och avslappningsövningar
värmedyna
TNS
petidin

Om jag inte uttrycker något annat under förlossningens gång eller om barnmorskan/läkaren gör en annan bedömning så vill jag gärna ha epiduralbedövning. Jag vill inte få höra att "nej, nu är det för sent att sätta epidural".


Jag är tveksam till: paracervikalblockad (pga den negativa inverkan det kan ha på barnet)


Jag vill inte ha:

Kvaddlar
Akupunktur


FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING

Jag vill gärna få tips och råd om olika ställningar från barnmorskan.

Den ställning jag funderat på är knästående lutad över en saccosäck/sängkanten.

Jag tror att jag kommer att vilja röra på mig så mycket jag orkar under öppningsskedet.


UTDRIVNINGSSKEDET

Jag är livrädd för att spricka mycket och vill få hjälp av barnmorska att hindra detta i möjliga mån.
Vill ha tydliga instruktioner om när jag krysta, vilken ställning jag bör inta för att minska risken att spricka osv. (Jag vill visserligen hellre spricka än att bli klippt då jag har hört att man läker bättre då.)

Jag vill inte ha någon kanyl i mig om det inte är nödvändigt.

Jag vill gärna bli tillfrågad om att ha en spegel så att jag kan se vad som händer, om det går att ordna. Och/eller bli tillfrågad om jag vill, när det är lämpligt, känna med handen.

När bebisen nästan är ute önskar vi att sambon blir tillfrågad om han vill ta emot henne och klippa navelsträngen.


OM KOMPLIKATIONER UPPSTÅR..

..vill jag, om tid finns, att man tydligt förklarar läget och alternativen för mig och sambon.


NÄR BARNET ÄR FÖTT

När/om förutsättningarna tillåter vill jag att Tjorven läggs på min mage och att vi tre får en stund för oss själva i lugn och ro.

Jag vill att navelsträngen inte klipps förrän den slutat pulsera!

Om jag behöver sys vill jag att ni använder självupplösande tråd.


Till sist vill jag tacka alla inblandade på förhand för er ovärderliga hjälp och stöd!

Kommentarer
Postat av: Tisalen

Ovanligt bra och välformulerat brev måste jag säga. Jag har mitt förlossningsbrev på min blogg....ja vad kan jag säga om det sä här i efterhand...lavemang behövdes aldrig och var heller aldrig aktuellt efetrsom jag hade för ont. Inte heller stod jag lutad över sängkanten och födde utan det blev en modifierad gynställning,,,sprack och klipptes....men med facit i hand så blev det en bra förlossning (bortsett från att den var hemsk såklart) trots att det inte gick helt enligt brevet...det viktigaste för mig var dock att jag hölls informerad...och de gjorde dem!

2008-11-06 @ 11:31:55
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: Songbird

Jättebra brev tycker jag! Innehåller allt som de kan behöva veta och säger en hel del om dig som person, jättefint skrivet. Jag tror att din förlossning kommer att gå jättebra! Måste själv ta mig i kragen och skriva brevet i helgen....



Kram

2008-11-06 @ 12:55:48
Postat av: jag som bloggar igen

Vad härligt att läsa ett förlossningsbrev, och minnas tiden då man satt och formulerade sig in i minsta detalj. Jag vet inte hur länge jag höll på med mitt - men länge var det, för att på förlossningen av någon konstig anledning fega ur och tänka att "jag skiter i det", så jag överlämnade aldrig det där långa fina brevet som jag knåpat på i månader. Som det kan bli.

Men det blev givetvis en bra förlossning ändå med en underbar dotter som belöning!

Jag önskar dig all lycka till, det kommer att vara det häftigaste du varit med om i ditt liv. Utan tvekan.

2008-11-06 @ 19:06:02
URL: http://www.jagbloggarigen.blogspot.com/
Postat av: toveb

Väldigt fint. Gillade särskilt det där med att bm inte ska gulla med dig. Raka puckar är bra, det behöver man när man föder. Hoppas allt går bra! :-)

2008-11-06 @ 20:28:02
URL: http://toveb.typepad.com/thomasotove
Postat av: Dante

Bra! Du ger konkreta önskemål samtidigt som din personlighet lyser genom och på så sätt ger en helhetsbild av dig.

2008-11-06 @ 22:27:57
URL: http://dante.bloggagratis.se/
Postat av: Gullgossens Mamma

Det ser jättebra ut- och som de andra sagt - mycket personligt!



Tänkte komma med ett tips om "ställning" - jag ville inte ligga och försökte med sådan där "gå-stol" men det som fungerade bäst för mig var att sitta på en pilatesboll bredvid sängen med en saccosäck på sängen. fördelen med pilatesbollen är att man inte blir spänd i några muskler (som om man står på knä tex) och att rör bäckenet lite grann hela tiden automatiskt.

2008-11-07 @ 07:25:17
URL: http://Gullgossensmamma.blogspot.com/
Postat av: toveb

Håller med Gullgossensmamma om det där med boll vs gå-stol. Jag tyckte det var väldigt svårt att krysta stående just för att man inte kunde slappna av, hur motsägelsefullt det än låter. Pröva gärna en förlossningstol också om du kan/får (ser ut som en låg pall med u-format säte). Då kan din man sitta bakom och ge stöd, men behöver inte se så mycket.

2008-11-07 @ 20:30:28
URL: http://toveb.typepad.com/thomasotove
Postat av: Kapybaran

toppen -som någon skrev, man ser verkligen vem DU är genom ditt brev vilket säkert gör det lättare för personalen att bemöta dig och er under förlossningen.

En tanke som slog mig var att du inte nämner något om hur ni vill göra om det blir snitt. kanske inget du behöver skriva något om, men bra att läsa på och förbereda sig på mentalt omutifallatt?

Se'n bör du nog ställa in dig på att det kanske inte alltid blir tid och utrymme för så mycket kommunikation under tiden... Inte minst för att du kanske inte har lust att snacka (så'n blev jag).

Lyckalycka till -jag hör till förlossningsälskarna och är övertygad om att du har en maxad underbar upplevels framför dig!

2008-11-08 @ 13:12:00
URL: http://kapybaran.blogspot.com/
Postat av: Tinna

Hej

Jag skulle verkligen inte rekommendera petidin för barnet blir påverkad av det. Mina barnmorskor tjatade på mig att ta det och tyvärr gav jag efter. Min son var mkt påverkad av petidinet när han kom ut och hade apgar 2, fick återupplivas men sen gick det bra. petidin är ett morfinpreparat och som överförs till barnet. Barnmorslkorna bad inte ens om ursäkt utan sa bara att så händer ibland pga morfinet. Ville bara tala om detta eftersom jag såg att du e positiv till det. Min fysiska upplevelse av petidin var att jag blev yr och illamående.

Mvh

Tinna

2008-11-08 @ 13:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0