Profylax

Idag fick jag dvd'n Innan du föder av Anna Wilsby som jag har beställt. Den innehåller profylaxandningsövningar, massagetips och annat matnyttigt inför en förlossning. Nu har jag kollat igenom den en första gång och allt blir plötsligt så verkligt. Jag ska verkligen vara med om det här! Jag ska föda barn!

Precis som när jag skrev första utkastet till förlossningebrevet så storgrät jag mig igenom vissa stycken. Detta är så stort. Kommer jag verkligen att klara det?



Jag är rädd. Rädd för smärtan i sig och rädd för att jag ska misslyckas och göra något fel som orsakar att förlossningen inte blir så bra som det skulle kunna bli. Antagligen får jag bara göra detta en gång och jag vill prestera mitt allra bästa. Jag känner mig oförberedd och osäker. När jag tidigare inte velat veta i detalj vad som väntar av rädsla för smärtan så känner jag nu lite tvärtom - nu vill jag veta allt så att jag kan förbereda mig på bästa sätt!

Men samtidigt vill jag nog inte veta i alla fall....

Kan man inte få välja att vara gravid i evigheter? Jag trivs med att vara gravid. Jag känner mig nästan som en riktig mamma redan och Tjorven är ju trygg i min mage. En förlossning är farlig och det kan gå ohyggligt fel! Livet är farligt och kan gå ohyggligt fel......

Nu måste jag nog sluta att fundera över detta och fortsätta packa!! Tillbaka till verkligheten och till positiva, optimistiska tankar!!

Kommentarer
Postat av: Petra

Jag har också kommit fram till att jag nog hellre är gravid i evigheters evighet hellre än att behöva föda. :-) Jag läste just ut den där boken (visste inte att den fanns som DVD också) och den skrämde ärligt talat livet ur mig. Nu har jag börjat på en annan bok istället ("Att föda: en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter" av Gudrun Abascal) och hoppas att den ska ingjuta lite mod i mig.



2008-11-07 @ 13:35:05
URL: http://petrastankar2.blogspot.com/
Postat av: Kattmamman (a.k.a Bridz)

Jag har gått kurserna som DVD:n bygger på. Och det är det absoult bästa jag gjort!



Jag hade en helt fantastik förlossning tack vare att både jag och min man visste vad som hände hela tiden, och för att vi hade våra roller helt klara för oss.



Med hjälp av andningen lyckades jag verkligen, verkligen slappna av och tyckte inte att det gjorde speciellt ont.



Nu hade jag säkert lite tur också, men jag är övertygad om att alla avslappningsövningar vi gjort innan gjorde så att jag inte spände mig och blev rädd, och spänner man sig inte så går allt lättare och gör mindre ont.



Så mitt tips är att försöka hinna träna ganska mycket avslappningsövningar innan förlossningen. Jag förstår att det är mycket med flytten, men det är värt otroligt mycket för förlossningsupplevelsen att ha tränat ordentligt, tror jag.



Och förresten så tror jag visst att de läser förlossningsbreven. I alla fall på det BB jag födde refererade barnmorkan flera gånger till det jag hade skrivit, och de tog hänsyn till mina önskemål.

2008-11-07 @ 17:31:15
URL: http://BRIDZ.BLOGGSPOT.COM
Postat av: Moooi

Jag gick ingen profylax, men när det väl var dags så kom andningen automatiskt. Öva dig gärna lite hemma, men oroa dig inte för att du inte skall klara det när du väl är där.



Du, det är så himla häftigt att föda barn - jag är riktigt avundsjuk! Det är bara att överlämna sig åt naturkrafterna (och barnmorskorna) och hänga med på färden! Kroppen vet vad den skall göra och du kommer vara tokkoncentrerad.



Angående din kommentar att du vill prestera ditt allra bästa så är jag helt övertygad om att du kommer göra det - oavsett hur förlossningen avlöper. Det är inte vad du "gör" som påverkar, det här ligger utanför din kontroll, som sagt, kroppen fixar det, du behöver bara koncentrera dig på att andas och slappna av.



Och om att spricka, jag fick flera sprickor (och klipp) och jag märkte det inte överhuvud taget! Klippet kände jag av några dagar efter förlossningen, men sprickorna har jag aldrig ens märkt (sen finns det såklart allvarligare sprickor, men det är mycket ovanligt).



Åh, jag hoppas verkligen att du får en förlossningsupplevelse som blir lika positiv som min var. Det är fantastiskt!



PS. Kanske det blir ett inlägg hos mig i kväll också.

2008-11-07 @ 20:20:30
URL: http://livetdel2.blogspot.com/
Postat av: Moooi

PS2. Skit vad jobbigt med allt husstrul! Hoppas det räcker nu!!

2008-11-07 @ 20:22:36
URL: http://livetdel2.blogspot.com/
Postat av: Fibula

Tack, Kattmamman och Moooi för era lugnande ord. Ni har ju faktiskt gjort DET och vet vad ni pratar om.



Petra: hoppas att vi klarar det!

2008-11-07 @ 20:38:05
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Fia

Ville bara skriva och önska dig lycka till och hoppas att du får en fin förlossning. Jag var oxå livrädd men det blev en fantastisk upplevelse som jag skulle vilja göra om... snart. Har just skirvit om min förlossning... kanske det kan peppa dig. :) Lycka till!

2008-11-08 @ 19:49:53
URL: http://fiddeli.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0