Mjölkstimulans

Den första tiden när Tjorven var nyfödd hade jag väldigt mycket mjölk. Jag hade så mycket att jag delade med mig till andra. Det hade jag ganska länge men sedan några veckor känner jag att brösten aldrig är sådär sprängfyllda som de ofta var då. Jag har hela tiden haft tillräckligt med mjölk till Tjorven men nu har jag inte mer än så och jag har inte behövt pumpa för att lätta på trycket på flera veckor.

Men så igår kväll och idag är det sådär igen. Jag pumpade nyss ut 100 ml utan problem. Ur det ena bröstet. Jag skulle antagligen kunna pumpa ut 100 ml till om jag ville. Då börjar man ju fundera.. Det enda jag kan tänka mig är att hud-mot-hud-kontakten med Tjorven igår under babysimmet stimulerade mjölkproduktionen. Vi brukar ha mycket närkontakt med varandra och kela och gosa men det är ju sällan (mer än nattetid) man går omkring halvnaken och bär på henne.

Det är ganska häftigt egentligen.

Kommentarer
Postat av: thibb

Intressant! Jag hade också en dipp för 1-2 vecka sedan och löste den med sockerchock... Då tog det drygt en kvart att pumpa 0,5dl. Idag? Knappa 5 minuter för en dryg deciliter och massor kvar i tutten... Strange...

2009-02-26 @ 10:59:24
URL: http://ettnyttkapitel.blogspot.com
Postat av: Cinks

Det är som du säger HÄFTIGT! Har du lämnat in nåt till Neonatal? Jag har bara haft precis så det knappt har räckt hittills men nu börjar jag känna att jag hela tiden har så det räcker men inte så det blir över. Önskar att jag hade haft enorma mängder bara sådär att dela med mig av...

2009-02-26 @ 15:29:27
URL: http://cinks.blogspot.com
Postat av: Dante

nu funkar bloggen, den har varit nere halva dan pga underhåll eller vad det var det stod i informationen.

2009-02-26 @ 19:49:29
URL: http://dante.bloggagratis.se/
Postat av: Tisalen

Även jag...



först massor

sen dipp

sen absolut mer än tillräckligt

sen äter hon

det spänner och läcker igen

det verkar kunna bli normal tillgång igen



att kvinnan är anpassningsbar är en grav underdrift

2009-02-26 @ 20:32:11
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: Fibula

Thibb: Oj!Då har du betydligt mer mjölk än vad jag har!



Cinks: Jag lämnade till neonatal i 6 veckor eller vad det var. Mycket av mjölken blev dock inte "godkänd" eftersom den innehöll för mkt förkylningsbakterier. De små är ju känsliga..



Tisalen: det kanske är en naturlig cykel då? Eller gjorde du nåt speciellt när det blev mer?

2009-02-27 @ 08:06:23
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Songbird

Vad bra att du har så mycket mjölk och att det verkar funka så bra! Jag tycker också att det går upp och ner. Men mest hela tiden så är de spända och sprängfyllda. Fast jag har inte riktigt fått fason på det där med amning eftersom jag haft två mjölkstockningar hittills så jag har inte vågat pumpa ur mer för att lämna utifall att det blir ännu mer stockningar i längden.



Rätt märkligt hur annorlunda man ser på sina bröst nuförtiden... Nu har de ju en helt annan funktion.



Hur menar Cinks att hon löste dippen med sockerchock? Bara nyfiken...

2009-02-27 @ 23:32:05
Postat av: Songbird

Oj jag såg just att det var Thibb och inte Cinks som postat det där om sockerchock. Anyhow så är jag nyfiken.

2009-02-27 @ 23:33:38
Postat av: Songbird

Oj jag såg just att det var Thibb och inte Cinks som postat det där om sockerchock. Anyhow så är jag nyfiken.

2009-02-27 @ 23:34:26
Postat av: Thibb

Songbird - jag ska skriva ett inlägg om detta, annars får F en alldeles för lång kommentar... ;-)

2009-03-02 @ 10:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0