Laktos

Som en uppföljning av ett inlägg för ett tag sedan (länk) så kan jag meddela att det gjorde susen att avhålla sig från laktos för att lilla Tjorven skulle sluta skrika om kvällarna (+ annat gasbildande som lök, kål etc). Det har varit lite svårt att hålla 100% laktosfri kost nu under julhelgen men jag kan definitivt se ett mönster de dagar jag ätit helt laktosfritt. Min bm på bvc sa att jag så smått kunde återinföra laktosmat efter ett par veckor med total avhållsamhet och se hur det går.

Längtar tills det funkar igen för jag ääälskar ju mjölk och bregott (fy för den lede vad laktosfritt smörgåsmargarin är äckligt!!) och ost och creme fraiche och glass och och choklad och allt som innehåller laktos!!


Kommentarer
Postat av: sara

från en som är laktosintolerant kan jag säga att tofu-lines glass är godare än de flesta laktosiga och sedan finns mjölk och yoghurt och sådant laktosfritt och gott. valios sortiment där det står hyla är laktosfritt. men smöret är tyvärr inte det bästa av något märke.

2009-01-04 @ 16:40:47
Postat av: Fibula

Sara: Jag åt Tofu-glass en gång i tiden (en vegankompis bjöd) och då tyckte jag att den var äcklig, men den kanske har blivit godare nu...? Laktorfri mjölk, fil, creme fraiche, creme cheese och cottage cheese smakar däremot ingen skillnad mot komjölkshaltig :-)



När det gäller glass har jag snöat in på låglaktoshaltig GB Sandwich jordgubb. Mums!

2009-01-06 @ 11:30:10
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0