Glad Midsommar!

HELG!!!!!

Det var länge sedan jag kände en sån lättnad över att helgen äntligen infinner sig. Känns skönt och lite stressande på samma gång. Och en aning utmattande. Jag har jobbat hela veckan. Upp vid 5-snåret och hem igen vid 18-snåret. Det blir långa dagar... Tjorven verkar inte förstå när jag talar om för henne att det numera är förbjudet att väcka mamma för amning nattetid utan fortsätter som vanligt. Fast hon hinner för det mesta bara med en amning kring 2-tiden. Nästa amning brukar komma efter att mammas väckarklocka har ringt. Men det är ok. Man kan sova på tåget. Det finns sk tysta kupéer.

Själva jobbet är extremt tråkigt. Jag sitter och kontrollerar uppgifter inlagda i ett exceldokument från nästan 1 200 handlingar. I ett rum utan fönster.. Ni förstår ju själva. Zzzzzzzzzzzzzzz................... Men själva arbetsplatsen är (helt oväntat) mycket trevlig! Människor med humor!

Jag måste pumpa bröstmjölk en gång om dagen för att jag inte ska explodera. Det är lite meckigt att smyga in på toa kring lunchsdags för att uträtta detta ärende men det går ju.. Sambon noterade (efter att jag inte fick liv i ungen en morgon för amnig utan istället fick pumpa så att hon fick det senare) att min bröstmjölks fettinnehåll är markant lägre idag än den som tas upp från frysen varje dag nu som är ca 3 månader gammal! Intressant!

Själva bröstmjölksdrickande från flaska går förresten alldeles utmärkt nuförtiden - det som vi hade så stora problem med när jag skulle "lära" henne..

En tråkig sak som har inträffat är att Tjorven verkar ha utvecklat någon slags allergi. Det började som torra små "knottror" på hennes högerarm. Jag tolkade det som att hon var torr och smorde henne med idominsalva och olika babyoljor och tyckte inledningsvis att det hjälpte. Men sen kom det tillbaka och det blev även till rött märke i armvecket samt knottror på bröstet och vänsterarmen.

Så nu blir det till att utesluta olika livsmedel (Livsmedel förretsen - jag gillar det ordet; medel som krävs för att leva...) ett i taget. Är det någon som känner till om det är något av dessa livsmedel som Tjorven äter mer eller mindre regelbundet som mer än något annat skulle kunna vara allergiframkallande:

havregryn
semper/HIPP havregrötspulver (med alla tillsatser det innehåller, t ex vetemjöl)
smör/bregott
palttunnbröd
banan
päron
potatis
majs
lax
creme fraiche
oxfärs

Hur länge håller utslagen i sig om det är något hon bara äter sällan som ger upphov till dem? Som t ex
tomat
morot
broccoli

kommer inte på mer...

Någon som har erfarenhet och kan hjälpa mig? Är det mer sannolikt att utslagen orsakas av nån frukt/grönsak än av t ex havregröten?

Sambon försökte ringa vår bm i går men hon har semester..

Nu bär det strax iväg till landet för riktigt traditionellt midsommarfirande!! Glad midsommar allihop!

Kommentarer
Postat av: bonnie

Trevlig midsommar åt er!

2009-06-19 @ 16:41:02
Postat av: Kattmamman (a.k.a. Bridz)

Jag har inga kommentarer om allergi. Men jag har en om amning.



Om du står ut i några dagar med att få sprängfyllda bröst kommer brösten att ställa in sig, men så länge du fortsätter att pumpa kommer det aldrig att bli bättre.



När Lillkatten var sju månader började jag plugga och i början när jag var borta hela dagar hade jag ont, men efter ett tag var det inga problem längre. Det var inte heller några problem att amma mycket hela dagarna när jag var hemma och pluggade och på helgerna.

2009-06-21 @ 21:15:23
URL: http://kattmamman.wordpress.com/
Postat av: Fibula

Kattmamman: Antagligen blir jag arbetslös och mammaledig igen i september och då vill jag gärna börja amma mer igen. Därför pumpar jag. Men dte kanske blir mer mjölk igen när man börjar amma mer? Men jag vågar nog inte riskera dte utan fortsätter gärna att pumpa.

2009-06-22 @ 19:40:59
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Kattmamman (a.k.a. Bridz)

Du kan resa bort en vecka och ändå fortsätta amma flera gånger om dagen när du kommer hem.



Bröst är fantastiska!

2009-06-25 @ 00:18:36
URL: http://kattmamman.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0