Maltodextrin

Jag undrar varför denna tillsats finns i (nästan?) all pulverbaserad bebismat. Därför skrev jag till Semper:

Hej

Jag undrar varför Semper har maltodextrin i så många (alla?) av sina pulverbaserade produkter.

Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.

Det känns konstigt att veta att denna tillsats är så vanlig i bebismat och jag förstår inte varför. Hoppas att ni kan bringa klarhet i saken!

Hälsn. en konfys småbarnsmamma

Uppdatering följer när svar anhålles.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0