Dagismotivation

Vistelsen på dagis verkar ha inneburit en morot för Tjorven att få fart på språket. Många nya ord är det. För många för att jag ska minnas alla. Ett urval är dock:

Pucka - pulka. Det ska åkas pulka jämt nuförtiden!
Baan - banan (det började som bonne men utvecklades till nästanrätt)
Titta - titta (en morgon på väg till dagis använde hon titta tillsammans med inte mindre än två (!) andra ord i en liten mening: titta mamma dä! och pekade på lite snö som hamnat i hennes pulka.)
Klappa (med mycket luft tillsammans med l:et) - klappa (det är både hundar, katter och människor som ska klappas)
Tai - tack
Banka - banka (mamma tycker om att bli bankad på ryggen :-) )
Båatha - bada
Bull (mycket luft med l:et) - boll

En annan liten mening som på alldeles sistone har börjar höras väldigt frekvent är:
Jallha (dän) eller Bla ha dän - (jag) vill ha (den)

En annan, som kommer både vid rätt och fel (t ex när man frågar var är tänderna?) tillfällen är:
Dä boota - där borta


Nu kommer jag inte på ett endaste ord till men det är många fler! Hon härmar oss ofta när vi säger saker.

Och så sjunger hon jämt och ständigt. På sitt eget lilla vis..

Kommentarer
Postat av: Dante

Vad duktig hon är! Elvispen börjar också "prata" och jag måste säga att jag tycker du gör rätt i att skiva ner det här (eller någon annanstans) för jag tror man annars glömmer sånt jättefort.

2010-01-27 @ 22:29:32
URL: http://dante.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0