Men seriöst alltså....

Nu har jag flippat ut lite väl mycket i denna blogg. Jag kanske skulle vara lite seriös också ibland...

Här kommer således mitt svar på en fråga från en tjej på familjeliv.se. Jag svarade på hennes frågor om vad som händer vid första mötet med sjukvården inför IVF-behandlingen och vad som händer sen. För att hålla inlägget seriöst tänker jag inte lägga in en enda bild. Håll tillgodo.

Hej igen!

Ja, Suprefact är nedregleringen. Det är bara vi i Malmö som injicerar, alla andra sprayar i näsan. Man startar med Suprefact dag 21 i menscykeln; får man mens den 1:a så startar man den 21:e. (åtminstone när man injicerar, kan kanske vara annorlunda när man sprayar..)

Sedan tar det CA 10 dagar innan man får en mensblödning (för mig tog det 7 dagar, för många andra tar det upp till 14-15 dagar). Då ska man kontakta RMC för att det ska tala om för en när man ska börja med Gonal F. Jag fick vänta ganska länge på det eftersom de har många patienter i samma skede som jag just nu. Under tiden ska jag gå ner till halva dosen Suprefact (för att jag ska vara kvar i "klimakteriet" och inte gå tillbaka till min egen menscykel).

På allra första mötet (6 aug) fick vi träffa en läkare som kortfattat förklarade hela processen (Jag kommer inte ihåg ett dugg av vad hon sa!). Min sambo fick skriva på papper som godkände att hans spermier får användas. Jag vägdes och hon gjorde en VUL för att kolla mina egenproducerade äggblåsor (tror jag) och efter det bestämma dosering av medicinerna. Vi fick alla recept och hon varnade för att man är tvungen att beställa medicinerna minst en vecka i förväg eftersom de flesta apotek inte har dem hemma.

Den 29 aug var vi på IVF-skola där de berättade i grupp (för 5-6 par) exakt hur allt skulle gå till med ett power point program och vi fick ställa frågor. Direkt efter fick vi även träffa en sjuksköterska som visade oss injiceringsteknik och man fick ställa frågor om medicinering, biverkningar och allt annat man kan tänka sig. (Detta kändes som det "viktigaste" mötet eftersom det handlade så specifikt om min egen behandling.)

Där fick jag beskedet att jag skulle kontakta dem när jag fått min nästa mens så att hela processen - dag 1(mens) till dag 21(suprefact) - skulle sätta igång då. Vissa har börjat sin process redan innan IVF-skolan vet jag, men det fick alltså inte vi.

I vårt landsting får man 3 försök. Lyckas man har man sedan möjlighet att betala för ett syskonförsök. Det kostar ca 10 000 kr om det finns frysta ägg kvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0