Årskrönika för 2007

Denna, förmodligen världens bästa låt genom tiderna, kan man lyssna på samtidigt som man tråcklar sig igenom min totalt meningslösa årskrönika i form av en lista:



1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

IVF

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag lovar aldrig något eftersom det aldrig går att hålla. En gång lovade jag att jag bara skulle röka om jag blev riktigt, riktigt sugen. Hur tror ni att det gick..? (p.s. Nu är jag helt nikotinfri sedan ca 6 månader tillbaka!!)

image123

3. Dog någon som stod dig nära?
Nej. Tack och lov.

4. Är det något du saknar år 2007 som du vill ha år 2008?
1 - en bebis
2 - ett fast jobb
3 - ett jämlikare förhållande med min sambo (vi är på god väg faktiskt!)


image124



5. Vilket datum från år 2007 kommer du alltid att minnas?
Jag har extremt svårt för att komma ihåg datum. Det enda datum som jag alltid kommer att minnas är nog tyvärr min egen och några andras födelsedagar. (Åh, vad tråkigt...).

6. Vad var din största framgång 2007?
Framgång...? Kanske att jag lärde mig att injicera mig själv. Jag tycker att det är tyfft.

7. Största misstaget?
Att jag tackade ja till en timanställning som arkeolog och inte vågade ta mig in i någon helt ny bransch med bättre arbetsförhållanden (dvs vad som helst)!
Eller att jag jobbade gratis som halmtaksläggare i flera veckor utan att det ledde till ett riktigt jobb. Varför är jag så blåögd?

8. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nä. Inte mer än att jag mått kasst psykiskt i omgångar. Fick lite ont i knäna efter att ha lagt halmtak i några veckor.

9. Bästa köpet?
Jag har inte haft råd att köpa så mycket detta året, men jag köpte en begagnad mountainbike i somras. Den cyklade jag omkring mycket på!

10. Vad spenderade du mest pengar på?
IVF-medicinen! Nä, skojar! Amorteringarna på huset har kostat mest. Eller bensinräkningarna.

image127

11. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Eftersom jag är en berg-och-dal-banig person så har väldigt mycket gjort mig riktigt glad. Lika mycket (kanske lite mer) har gjort mig väldigt ledsen.

12. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2007?
Rigmor Gustavsson - I will never fall in love again. Mycket med Pizzicato Five (särskilt från skivan Overdose). Radiohitarna med Salem Al Fakir, Sahara Hotnights och Säkert m.fl.
Gott och välblandat alltså!

13. Vad önskar du att du gjort mer?
Gjort mer och gjort mer men jag önskar att jag hade lite (läs: mycket) mer självförtroende. Det önskar jag alltid. Hade en god fé gett mig tre önskningar så är det det enda jag hade önskat. Mycket hade löst sig då. Och en bebis.

14. Vad önskar du att du gjort mindre?
Brytt mig mindre om vad andra tycker och tänker.

15 Hur tillbringade du julen? Julafton firade jag och sambon med mina föräldrar, min bror och hans tre vildingar till barn. Juldagen med sambons föräldrar, hans syster, svåger och deras tre a-barn (en är kanske lite b men ändå betydligt mer a än min brors barn) samt en kompis som inte hade någon familj att fira jul med.

16. Hur många one night stands?
Inga, men jag var faktiskt väldigt sugen på en... Se men inte röra!

17. Favoritprogram på TV?
Oj, många! Lost, Dr. House, Bonde pökar Fru, Bygglov, Mannen som kan tala med hundar på tv4+, allt på Animal Planet m.m. m.m. Jag är en tv-tittare av rang.

image126


18. Bästa boken du läste i år?
Tyvärr läser jag inte böcker nuförtiden. Somnar direkt! Läser väldigt många bloggar istället.

19. Största musikaliska upptäckten?
Pizzicato Five och/eller Rigmor Gustavsson.

20. Något du önskade dig och fick?
En ny ullkappa. En väldigt stilig sådan.

21. Något du önskade dig men inte fick?
En bebis. Ett fast jobb.

22. Årets bästa film?
Oj! Så många! Babel var bra. Liksom Amores Perros. The science of sleep var intressant och tänvärd. Little miss sunshine var rolig. Och 50 firt dates var rolig, romantisk och tårdrypande - på ett bra sätt! Liksom Brokeback mountain. Det var ett urval. (Eftersom vi aldrig har råd att gå på bio så listar jag här dvd-filmer jag sett i år. Vissa är säkert äldre.)

image125

23. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja, det skulle väl vara det där med barn och jobb då.. (tjat). Mitt år har, på grund av en hel del mindre roliga saker, f.ö. inte varit särskilt bra i jämförelse med många andra år.

24. Hur skulle du beskriva din stil år 2007?
Stil..? Klädstil eller..? Den är inte så genomtänkt. Förstår nog inte frågan riktigt...

25. De bästa nya människorna du träffade?
Det måste bli alla cybervänner på familjeliv.se och flera nya bloggbekantskaper. Sen MÅSTE ju personalen på RMC i Malmö nämnas! Så urgulliga att man blir alldeles tårögd när man tänker på det.

Kommentarer
Postat av: Nina

Hittade dig hos fru Pendelilska. Hon har nämnt dig förut...

Vi jobbar oxå på bebis, går väl sådär... ska på utrdningsträff idag, den första....där kommer de att gå igenom allt som ska hända framöver.

Vi har haft 3 MF på rad sen i december förra året, jag blir gravid men kan inte behålla det.

Kommer nog att kika in hos dig fler gånger :)

Kram från en som oxå kämpar.

// Niinis

2008-01-16 @ 12:13:50
URL: http://niinis.blogspot.com
Postat av: Åsa

Jag blir rörd när jag läser om dina önskningar. Jag hoppas verkligen du får vad du önskar dig under 2008. Nu kommer lite halvtaskiga råd som jag inte kan låta bli att ge. Jobba på med ditt självförtroende - det är något du själv kan förändra - och det är bara du som kan göra det! Fråga dig själv vilka sidor hos dig du gillar och inte gillar - vilka kan du acceptera att ha kvar och inte. Vad tror du andra tycker om dig - är det så du vill de ska tycka? Är du beredd att förändra något av det eller trivs du med de sidorna? Det är supersvåra sidor, men sen jag började tänka på det och faktiskt sätta det på pränt så har jag accepterat och gillat mig själv på ett annat sätt. Framförallt har jag struntat i vad andra tycker om vissa bitar om mig - jag trivs med att vara ifrågasättande och kritisk. Det skulle inte vara jag annars - om andra känner sig hotade av det så skiter jag i det. Det är de som får lära sig hantera det istället.


Lycka till med allt! :) (Och ps - jag läser din blogg varje dag!)

2008-01-16 @ 14:49:42
URL: http://asaomivf.blogspot.com/
Postat av: Fibula

Nina: Hej! Vad trevligt att du har hittat hit :) Tråkigt med dina missfall. Det var precis så för mig + att det tog väääldigt långt mellan gångerna jag blev gravid.
Du får fråga mig om allt du vill om barnlöshetsutredningar och hormonbehandlingar, IVF etc om du behöver. Jag var inne på din blogg men eftersom du inte skriver något om det där så tyckte jag att det var bäst att svara dig här.

Åsa: Tack för ditt fina och kloka svar. Jag är inte så säker på att det går att förändra sitt självförtroende till det bättre.. Jag har försökt det i många år genom olika tekniker, mediciner och terapier. Jag hoppas på att det blir bättre med åren. Det har det blivit hittills.
Det bisarra är att folk utifrån nog ser mig som en "lyckad", social person med gott självförtroende. De skulle bara veta att jag i vissa sociala situationer få närmast panik.
Särskilt dåligt självförtroende har jag tyvärr i söka-jobb sammanhang.

2008-01-16 @ 15:17:37
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: bonnie

Här är delar av en krönika som gjordes till en annan sida.Copy + paste lat idag
2007

Vad gjorde du 2007 som du aldrig gjort förut?
köpte hus...
Fick någon barn i din närhet?
nån släkting, som inte ser så ofta
Dog någon i din närhet?
nej
Vilka länder besökte du?
Sverige, Norge, Estland, Scottland
Vad skulle du vilja ha 2008 som du saknade 2007?
mera positiva vibrationer
Vilket datum från 2007 kommer du minnas, och varför?
i kronologisk ordning:
070707 xx
Vad var din största åstadkommelse?
får väl hålla sig till huset igen
Vad var ditt största misslyckande?
att jag är en egotrippad och självcentrerad jäkel.
Vart tog det mesta av dina pengar vägen?
räkningar, mat, bensin, resor & kläder + REMONT.
Vilken låt kommer alltid att påminna dig om 2007?
Celine Dion kör nu så får inte nån annan i huvudet
Vad önskar du att du hade gjort mer av?
var glad att var hård då behövdes, märkt att inte ska vara för snäll alla gånger
Vad önskar du att du hade gjort mindre av?
funderat
Hur firade du nyårsafton?
jösses, minns ej, men inte på grund av sprit utan för att var så länge sen... ÖH snabb koll i almanackan, körde hem från Hesa flygfält o var en sväng till en bekant i xx (halvsovandes tror jag) o såg lite fyrvärkeri i backen
Blev du kär under 2007?
oj men det var nog före
Vilken var den bästa boken du läste?
läser bara om en massa teorier och...alltså bara jobb, så bästa tidningen istället är väl xxföreningens
Bästa filmen?
? inga hobbitar i år tror jag, minns ej att ens skulle varit på bio
Vad gjorde du på din födelsedag?
var nån kaffebjudning och första maj torgbesök
Hur skulle du beskriva din stil 2007?
datanörd
Hur höll du dig från att bli galen?
Ren och skär envishet, och en telefon
Vilken kändis/offentlig person beundrade du mest?
bon jovi, conan o´brian
Vilken politisk fråga gjorde dig upprörd?
nåt som händer på andra sidan jordklotet
Vem saknade du?
en med svarta ögon
Vem var den bästa nya personen du träffade?
när börja luncherna?
Berätta om en värdefull läxa du lärde dig 2007.
det handlar nog om människorelationer, ibland kan man inte tro alla om gott

2008-01-16 @ 19:05:01
Postat av: Fibula

Bonnie vinner priset för den längsta kommentaren hittills ;) Tack Bonnie :)

2008-01-16 @ 22:23:40
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0