"Att vara gravid är faktiskt ingen sjukdom"

Jag har funderat över detta hela dagen sedan jag skrev senaste inlägget och blir mer och mer ilsken! Det finns nog inget mer korkat påstående än detta! När jag pratade med min bror och han höll med mamma om att jag klagade för mycket så var han snabb med att säga att han faktiskt hade påpekat detta för mig redan häromdagen; "att vara gravid är faktiskt ingen sjukdom". Eeh...nähä...?

Det gör mig så förbannad!

Finns det någon i hela världen som någonsin har trott att graviditet är ett sjukdomstillstånd? Vad betyder detta urkorkade påstående? Att man bara får klaga om man har en riktig sjukdom? Vad är då en riktig sjukdom? Får man klaga när man har ryggskott? Tandvärk? Brutit benet? Halsfluss? Halsfluss är väl det enda som kan betraktas som en riktig sjukdom av ovanstående eftersom det kan behandlas med pencillin - är det ok att beklaga sig när man har det då eller? Står folk ut med att höra det lättare än om man klagar över ett brutet ben?

Jag har aldrig i mitt liv tidigare haft så här ont i ryggen. Och jag har aldrig tidigare i mitt liv legat i 5 veckor i sträck i en soffa och inte kunnat göra annat än spy upp allt jag äter. Varför är det så förbjudet att tala om det för folk just nu när jag är gravid? För att jag borde vara tacksam? Jag är tacksam över att vara gravid men jag har samtidigt jävligt ont i ryggen!

Nästa gång min bror har tandvärk eller slår hammaren rakt på tummen så att den blir blå och klagar på detta så ska jag upplysa honom om att tandvärk och blåa tummar faktiskt inte är någon sjukdom.

Här är en till som tycker som jag.

Och en till..

Ytterligare en.


Kommentarer
Postat av: thibb

Skit i vad alla tycker, må som du vill! Du tar ju faktiskt hand om både dig själv och din framtida familj! Du mår så bra du kan, du gör vad du orkar när du känner för det! Jag får hela tiden höra motsatsen - du måste ta det lugnt, håll inte på så mycket etc. Det är samma skit och minst lika irriterande; sedan när blev jag allmän egendom att bestämma över?! Let's go on strike! ;-) Vi gör bara som vi själva vill o skiter i alla andra! Ha en riktigt bra kväll därborta i sur-land, det ska jag har här med! ;-)

2008-07-17 @ 20:46:03
URL: http://www.ettnyttkapitel.blogspot.com
Postat av: Åsa

Ta hand om dig själv som du känner! Alla andra tror sig veta allt om graviditet - särskilt kvinnor som vart gravida förut (så var det för mig iaf). Bara du vet hur du mår - mår du kasst så nej du är inte sjuk, men du mår inte bra.. räcker inte det? Kram

2008-07-17 @ 20:48:33
URL: http://asaomivf.wordpress.com
Postat av: Tisalen

Du har så rätt!



Jag är magiskt glad över min graviditet...men mitt ryggonda orsakar runka mellan ögnbrynen och lidande blick...i alla fall

2008-07-18 @ 17:35:15
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: Frida

Håller med dej!



Jag hörde det där oxå när jag var gravid. Förstår inte varför folk tror att de VET hur det känns för alla bara för de varit gravida själva och kanske haft en jättelätt graviditet. Ännu värre om de själva aldrig varit gravida. Det GÖR ont och det ÄR besvärligt för vissa, jag gissar de flesta. Men glad för man är gravid kan man vara ändå, även om man klagar lite... eller mycket! ;D



Jag mådde illa konstant i 22 veckor med första barnet. Hur kul är det? Som att ha maginfluensa i 22 veckor! Klart folk i min omgivning blev trött på klagandet kanske men hade de sagt nåt om det hade de råkat illa ut!! ;D

2008-07-18 @ 22:08:17
URL: http://fluffig.bloggsida.se
Postat av: Fibula

TACK för att ni håller med mig! Min ilska har dock lagt sig en aning nu...;) Fick höra av en IVF-syster på FL att vi IVFare kan få mer foglossning eftersom vi får extra hormoner. Låter logiskt..

2008-07-19 @ 09:29:35
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Håller med dig helt och fullt!! Jag blir så jäkla förbannad när jag hör om det där.. Blev själv nekad sjukpenning när jag var gravid, trots att jag var sängliggande och inte kunde behålla någon mat what so ever. Fy fan för dagens samhälle!!!

2008-07-19 @ 17:21:39
Postat av: bonnie

Brukar vara bäst o ignorera den äldre generationen så retar man inte upp sig så mycket...

2008-07-21 @ 18:58:38
Postat av: Songbird

You go girl! Du har helt rätt i att bli förbannad. Så himla korkat, man undrar om folk tänker efter innan de pratar. Jäkla karlar (även om de är bröder och brukar vara förstående) de vet f-n inte vad de snackar om. Som sagt, om män skulle vara gravida hade sjukskrivningarna haglat! De klarar ju inte ens av att vara förkylda. Women rules, vi är så mycket starkare och tuffare än män... Och har helt klart rätt att klaga och förvänta oss förståelse när det vi mår dåligt. Även en naturlig sak som graviditet kan orsaka sjukdomssympton det säger till och med läkarna.

2008-07-21 @ 21:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0