Några tankar om resultaten hittills (= amatöranalyser...)

Jag är idag på ruvardag 10 och känner som sagt tydligt att mensen är på antågande. Jag har kommit fram till några saker inför mitt sista, av landstinget bekostade, SÅÅ avgörande IVF.

________________________

Resultatet av IVF nr 1 när jag levde enligt renlevnadsprincipen och inte tog en endaste treo eller drack en endaste droppe alkohol, åt ekologisk frukt i mängder och drack aloe vera-juice var:

10 ägg
4 befruktade
3 som klarade delningen fint = 1 ägg till mig och 2 ägg till frysen!
Jag kände "sticket" när ägget fäste och jag kände mig gravid i ca en vecka men sen missfall...
_ _ _ _ _ _ _ _

Resultatet av IVF nr 2 (med högre Gonal F-dos än nr 1) då jag drack en del alkohol och tog en hel del treo under såväl Suprefact- som Gonal F-tiden (särskilt när jag var på semester..), inte drack aloe vera-juice och inte heller var särskilt noga med vare sig maten eller med att köpa ekologiskt odlat:

12 ägg
Bara 2 befruktade
Inget klarade delningen......(båda delade sig men fragmenterades för mycket)
_ _ _ _ _ _ _ _

Resultatet hittills av IVF (ICSI) nr 2b (med marginellt högre Gonal F-dos än nr 2) när jag levt ungefär som under IVF nr 2, fast med lite mindre alkohol men mer motion:

7 ägg
4 befruktade
1 ok delat till mig (10-celligt på dag 4 då det borde ha varit 8-celligt)
Ägget fäste antagligen inte ens i livmodersväggen, jag har inte känt mig ett dugg gravid och nu är mensen tydligt på gång....

_____________________

Olika läkare på RMC i Malmö har vid flera tillfällen sagt att måttliga mängder alkohol inte påverkar någonting i detta sammanhanget. Dr. Claes Gottlieb sa i ett tv-program att de enda faktorerna som verkligen kan påverka fertilitet är åldern och kroppens genetik/kromosomer (alltså inte intag av alkohol, treo, nyttig/onyttig mat, mineraltillskott, motion eller annat).

Men jag tycker att mina resultat visat på motsatsen... Jag vet att urvalet är för lågt för att egentligen kunna dra några slutsatser och att jag borde lita på vad fertilitetsexperterna säger, men för mig är det tillräckligt för att jag vid mitt nästa, sista bekostade IVF (och påföljande av oss själva bekostade, hur nu det ska gå till?, IVF) tänker leva OKLANDERLIGT!!

Fan, jag TÄNKER bli gravid!!

Kommentarer
Postat av: Liten Fraggla

Hejsan Fibula. Jag håller nog ändå tummarna för att det går bra. Vi ska ju följas åt å jag hoppas på ett plus för egen del på fredag. Hoppet är ju det sista som överger en sägs det. Kram!

2008-03-26 @ 13:16:48
Postat av: Moooi

Tänker inte heller ge upp hoppet ännu! Men du, ta INTE på dig ansvaret själv - att det skulle vara du som påverkar dina möjligheter att bli gravid eller inte. Please! Rätt ägg, rätt spermie, rätt omständigheter - då händer det! Kram

2008-03-26 @ 17:12:14
URL: http://livetdel2.blogspot.com/
Postat av: storken

Fan att du känner som du gör. Jag håller ändå tummarna för du KAN ju känna fel!

2008-03-26 @ 20:14:58
URL: http://www.storkenflyger.wordpress.com
Postat av: Åsa

Helt klart du ska bli gravid! Jag hoppas dock fortfarande för dig denna gång. :)

2008-03-26 @ 21:53:03
URL: http://asaomivf.blogspot.com
Postat av: Kaica

Klart att du ska bli gravid! Fortsätter att hålla tummarna för dig. Kram

2008-03-26 @ 23:48:05
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: bonnie

Vänta till i morron, eller kanske tjuvtestat ren? Men hoppas det nu sku gå vägen och måst börja om igen. Tror inte du kan påverka så mycket med Treo eller vin, kroppen bestämmer.

2008-03-27 @ 07:44:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0