Jag blir så trött.........

Ända sedan vi flyttade till vårt vackra hus för 4 1/2 år sedan har saker och ting strulat och gått sönder. Som om någon/något ville berätta för oss att det inte var meningen att vi skulle bo här. Framför allt är det värmepumpen som har strulat. Vintern 2005 var vi utan värme och varmvatten i några veckor då vår gamla vp gått sönder och vi väntade på en ny. Det var kallt och otrevligt.

Efter att den nya vp installerats fortsatte det att strula. Anledningen var (vilket det tog åtskilliga timmars huvudbry och dyra reparatörskostnader att komma på!) att vi har egen brunn. I vattnet från den egna brunnen kommer det med upp små partiklar och skit som fastnar i två olika filter i värmepannan. När filtrena är igensatta stänger pannan ner. Detta märker man några timmar senare genom att man känner att varmvattnet börjar bli ljummet. Då får man gå ut och tömma filtrena och starta om pannan. Ganska lätt fixat efter att vi tagit reda på hur man skulle göra.

Igår - dagen efter att jag lämnat in kontraktet till mäklaren om att försäljning av huset kan påbörjas - hände detta igen. Eller åtminstone del ett av det. Jag skulle bada och märkte att vattnet var ljummet och trycket dåligt. Jag gick ut och stängde av pannan och tänkte att jag väntar tills sambon kommer hem eftersom det är ganska meckigt att fixa tömmning av filtrena själv. Sambon kom hem och vi rensade filtrena både en, två, tre och fyra gånger men pannan fortsatte att larma.........

Företaget som installerade pannan, som är de man ska ringa om man har problem, har under sommarhalvåret ingen jourtelefon man kan ringa på. Vi måste alltså vänta tills måndag innan vi kan ringa dem........

Hur mycket ska detta nu kosta oss.....? Jag som redan har vaknat av mardrömmar flera nätter eftersom vi har beställt en resa till NYC som vi egentligen inte har råd med! Alla våra sparpengar kommer att gå åt och det hela kändes som en jättebra idé vid tillfället då jag beställde resan...

Dessutom undrar jag hur mycket merarbete det kommer att innebära. Nu är det 1 1/2 vecka kvar till första visningen av huset och vi har fortfarande en lång lista med saker att fixa så att allt ser snyggt och prydligt ut.

Jag blir så trött......

Kommentarer
Postat av: Stoppsladd

Det är typiskt att saker och ting ska gå sönder på en helg. När vi flyttade till vårt hus ingick ett gammalt, brunt kylskåp. Jag tyckte att vi skulle köpa nytt samma vecka som vi flyttade in, men sambon tyckte vi kunde vänta (massa annat som också skulle köpas). Två dagar senare, en lördag eftermiddag pajar givetvis kylskåpet...
Jag hoppas ni får ordning på huset. Försök att inte stressa upp dig allt förmycket. Lättare sagt än gjort. Var ska ni flytta?

2008-05-11 @ 09:48:48
Postat av: Fibula

Vi har faktiskt inte bestämt riktigt än vart vi ska flytta, men Skåne blir det iaf!
Jag är skåning i själ och hjärta =D

Hur har det gått för dig idag?! Nu måste jag kika in på din blogg för en ev uppdatering!!

2008-05-11 @ 09:52:36
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Stoppsladd

Men ska ni sätta ut huset på försäljning innan ni hittat nytt hus?

2008-05-11 @ 09:56:44
Postat av: Fibula

Ja, det måste vi nog. Vårt hus är lite speciellt och kan säkert ta tid att sälja. Vi får förhandla om tillträdesdatum när dte väl sålts istället..

2008-05-11 @ 10:22:43
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Stoppsladd

ahh.. på så vis. Jag tänkte inte så långt bara att man ju faktiskt kan förhandla om tillträdesdatumet. Ibland är jag bra slötänkt ;-)

2008-05-11 @ 10:27:40
Postat av: Kaica

Men fy bubblan, vilket elände! Hoppas att huset visar sig från sin bästa sida när det är dags för visning. Kram

2008-05-12 @ 18:18:57
URL: http://kaica.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0