Oro

Ja, den finns där hela tiden, den där oron.... De runtomkring mig som inte själv lider/har lidit av ofrivillig barnlöshet tycker att jag är dum och tramsig som oroar mig hela tiden, medan mina internetvänner som vet vad jag pratar om förstår. Vilket är skönt. Första bloggen jag läste idag, Fertilitetsturistens, handlade om ett MA för ett år sedan som skett i v 9 + 3. Exakt så gammalt är mitt foster nu....

Varför oroar jag mig då?

1) Illamåendet har kommit och gått de senaste dagarna. Jag har inte på flera veckor haft så långa stunder (flera timmar!) helt utan att må illa. Igår spydde jag inte på hela dagen. Just nu, en timme efter att jag stigit upp, mår jag inte ett dugg illa. Det är ovanligt. Mycket ovanligt.

2) Jag har sedan redan innan jag testade positivt varit oerhört frusen emellanåt. Jag har fått bädda ner mig med min elektriska värmedyna under duntäcket i sängen för att få upp värmen! Det inträffade visserligen i förrgår men även det händer mer och mer sällan.

3) Jag noterade för ett par veckor sedan när björkpollen började härja i området att jag inte kände något av min allergi. Pratade med min barnmorska om det och hon konstaterade att det händer konstiga saker i kroppen när man är gravid. Nu nyser jag och näsan rinner som en droppande kran...

4) Jag går inte upp och kissar varje natt längre. Det gjorde jag i början. Detta är nästan det som oroar mig mest för när jag var på inskrivningen hos barnmorskan och vi pratade om mitt illamående och hur jag tar Lergiganan uttryckte hon sig så här: "När du går upp och kissar på natten vid 2-tiden så tar du den första Lergiganen för dagen." NÄR du går upp och kissar. Som om det är fullkomligt självklart att man ska göra det.
________________________________

Men om jag nu ska försöka se nyktert på båda sidor av myntet så finns det fortfarande graviditetssymptom kvar. Som att:

1) Brösten ömmar rejält för det mesta och är alldeles fasta. De är INTE fasta i "normaltillstånd"...

2) Jag mår illa mer tid än vad jag inte mår illa. Att sitta framför datorn är fortfarande jättejobbigt och just nu känner jag faktiskt mig lite sjösjuk...

3) Jag är känsligare än vanligt och börjar gråta i tid och otid.

4) Jag kan ABSOLUT inte tänka mig att äta vissa saker! Jag köpte en stor påse röda ferraribilar precis innan jag blev gravid, ett av mina favoritgodisar! Påsen ligger framför mig varje jag när jag sitter framför datorn men jag mår illa bara av tanken att stoppa en i munnen!

image179


forts. 4) Även annan mat/dryck som jag normalt älskar får mig nu att rynka på näsan som t ex ett glas rött, en kopp kaffe, fisk, bregott, och mycket mycket annat..

5) Hyn på hela kroppen känns torr och fnasig. Ansiktet är känsligt; jag brukar tvätta ansiktet med tvål och vatten men det gör nästan ont nuförtiden... Ansiktet och ryggen är dessutom fullt av små kvisslor och ofräschheter...

6) Magen är svullen och uppblåst. Jag orkar bara äta små portioner och blir sedan hungrig efter någon timme eller två igen. Försöker jag äta en nästan-normal portion känner jag mig som en Michellingubbe!

7) Bröstvårtorna ömsar skinn. Det har aldrig tidigare hänt i mitt liv och måste väl betyda något..? Skinnet på brösten kliar även konstant och brösten växer fortfarande.

8) Jag klarar INTE av min egen fislukt! Sin egen fislukt brukar man kunna stå ut med hjälpligt men nu är den för mig outhärdlig!! Jag fiser dessutom jättemycket hela tiden.. (Samma sak är det med slemmet som kommer upp från halsen och näsan..)
__________________________________

...det verkar ändå som om symptomen på att jag ÄR gravid fortfarande är fler än de som skulle kunna peka på att jag inte är det..

Ska försöka slappna av nu och njuta av att jag inte mår så illa.

Kommentarer
Postat av: Garbo

Gumman,jag kan inte annat än le åt dina symtom och jag V E T hur hjärnan arbetar på högvarv och man letar efter bekräftelse på att man faktiskt är gravid och det är du ju :)
Njut min vän/Kram

2008-05-05 @ 07:59:15
Postat av: Kaica

Du är väääldigt gravid, gumman. :-) Hade förresten ingen aning om att det fanns Ferraribilgodis!

2008-05-05 @ 12:39:02
URL: http://kaica.wordpress.com
Postat av: Fibula

Tack vänner =)

2008-05-05 @ 17:25:15
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Songbird

Känner igen mig i oron och symptomletandet... Men du låter ju väldigt gravid så visst ska det gå vägen! Dessutom såg det ju bra ut på ultraljudet och enligt min doktor är risken för missfall väldigt liten om det ser fint ut i vecka 7. Men det är svårt att njuta istället för att oroa sig, jag vet... Hoppas akupunkturen fortsätter att hjälpa mot illamåendet, det är ju ändå ett symptom som du borde vilja slippa!!
Kram

2008-05-05 @ 19:54:42
Postat av: Tessa

Jag är gravid i v 21 och jag har inte på flera vecor behövt gå upp på natten o kissa... Jag var själv jätteorolig i motsvarande tid som du är nu, kanske kroppen på nåt sätt vänjer sig vid gravid...? Men du har ju nog symtom så att det räcker o blir över! Men nog är det en lättnad sedan när man börja känna sparkar.. Lycka till med graviditeten!!

2008-05-06 @ 17:28:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0