V. 10 (Obs! Se uppdatering längst ner...)

Idag går jag in i v. 10. Det känns otroligt och osannolikt. Kan det verkligen vara sant...?

Jag har, sedan typ v. 4-5, följt graviditeten i Lennart Nilssons och Lars Hambergers Ett barn blir till och på v. 10 finns följande information:

"När graviditeten går in i tionde veckan (56 dagar efter befruktningen) är embryostadiet avslutat. Hjärtat har slagit i en månad och musklerna har börjat sina första övningar. Alla organ finns på plats, men de är ännu små och omogna och samordningen mellan dem är långt ifrån färdigutvecklad. "

Jag vet att man brukar säga att den mest påtagliga missfallsrisken är över efter v. 12. Men nu kan jag inte låta bli att tänka att om två så avgörande saker händer i v. 10 som att embryostadiet övergår i fosterstadie och att grunden till alla fostrets organ är färdiga, så känns det som att missfallsrisken borde sjunka ganska rejält just NU..? Enligt boken händer inget särskilt i graviditeten i v. 11-12 - det finns inte ens ett eget stycke om de två veckorna! Efter v. 10 heter nästa kapitel v. 13-26. Men det stycket inleds iofs med:

"...nu är den känsligaste delen av graviditeten avklarad; efter tolfte veckan är det relativt ovanligt att råka ut för ett missfall."

Men är det inte lite ologiskt, så säg?! Tror ni inte att "de" har tagit till två extra veckor bara för att vara på den säkra sidan...?

Från och med idag tänker jag tro att missfallsrisken har påtagligt minskats! Nu SKA jag ha barn!!


UPPDATERING kl 11: Hoppsan, hejsan! Här är vi förvirrade och går händelserna i förväg. JAG GÅR IN I V. 9 IDAG - INGET ANNAT............... Fan, då kanske jag ska fortsätta vara liiite orolig för missfall en vecka till.....? Skit också!

Uppdatering kl 12: Idag och igårkväll mår jag betydligt mindre illa än jag gjort tidigare. Jag har visserligen haft perioder även tidigare när jag mått mindre illa, men jag tror inte att de har varat så här länge.. Naturligtvis börjar jag genast fundera på missfall och googlade på "missfall v 9". Den första träffen jag fick berättade att missfallsrisken är störst i v 9-10!!!!!!!!!!!! VA?! Det har jag aldrig hört förut! Jag trodde att risken minskade och minskade ju längre i graviditeten man kom, särskilt med tanke på vad läkaren på RMC sa här.........
Se hela länken om missfall här.

Kommentarer
Postat av: Garbo

Ujuj se upp med att läsa sån information,håll dig borta från allt som har med detta ämne att göra,Det gör dig bara oroad i onödan,ligg o vila och gör sånt som du mår bra utav tänk inte så mycket sysselsätt dig med bra saker o klappa magen :)

Köp en jorgubbsglass och njuuuut/Kram :)

2008-05-02 @ 14:10:41
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Men du har ju sett att hjärtat slagit. Då är missfallsrisken liten. Lika liten som under resten av graviditeten har jag hört/läst.

De här exemplen gäller väl säkert om man inte gjort något tidigt VUL. Dessutom är det vanligt att fostret dött tidigt men inte kommer ut som ett missfall förrän senare (innan vecka 12 ca)men det visste man inte innan man kunde göra ultraljud så därför satte de vecka tolv som gräns, har jag hört.

2008-05-02 @ 16:01:08
Postat av: Fibula

Garbo: Jag ska försöka följa ditt råd :) Har mått riktigt illa nu i eftermiddag så nu är jag inte orolig längre.

Lisa: Hoppas hoppas att du har rätt. Jag tror på dig!!

2008-05-02 @ 20:31:21
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Stoppsladd

Håller med garbo här, läs inte för mycket! Jag fick skäll på RMC för att jag läst förmycket på nätet så OM (OM OM OM) vi blir med groda så ska jag genast sluta läsa om en massa elände. Klappa magen och njut!

2008-05-03 @ 00:01:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0