Flyttstädning

Flyttstädning är lite läskigt tycker jag. Åtminstone när det är man själv som ska utföra den och man vet hur höga krav som ställs av köparen i samband med en sådan. Jag har t ex rengjort ugnen med starka medel (samt rakblad!) i 5-6 omgångar redan och vet fortfarande inte om jag kan vara nöjd med resultatet... Man fejjar och gnor på alla tänkbara och otänkbara ställen så att allt ska bli perfekt!

Men är man på andra sidan av avtalet så att säga, så är flyttstädning väldigt trevligt! Tänkt vilken lyx det är att få flytta in till ett skinande rent och härligt rengöringsmedelsdoftande hem! Man vet att man börjar på noll och att alla håravlagringar och damm i form av hudflagor från tidigare ägare är borta från duschens avlopp och kring dörrkarmar och andra ytor.

I alla fall i teorin...........

Igår var jag tillbaks till nya radhuset med enomgång krukväxter och lättviktiga lådor som jag och mina två brorsöner kunde ta på egen hand. Det var till skillnad från i förrgår när vi var där för första gången, fullt dagsljus igår och jag gick en liten städinspektionsrunda. Första intrycket från förrigår var att det var rent och fint och doftade (ganska starkt) av rengöringsmedel så jag hade goda förhoppningar.

MEN VAD ÄCKLIGT DÄR VAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

På golvet vid trappan och i taken vid trappräcket:



Det hängde stora dammtussar från hörnen i taket på massor av ställen, under trappstegen och kring fästena till trappräcket, under fläkten i köket, på väggar i tvättstugan, bakom element, på vattenrör och överallt! Vissa av dörrkarmarna var dammade men de flesta inte, vissa av fönstrena var putsade på alla sidor andra inte alls, kaklet bakom spisen var klibbigt av gammalt fett, i avloppet i vasken på stora toa fanns rester after ägarens hår kvar, på golvet kring toaletterna samt i duschkabinen fanns tjocka kalkavlagringar kvar och i hörnen på i princip samtliga golv verkade dammsugaren ha puttat in all skit från övriga golvet! Etc etc etc................

Trappräcket och under ett trappsteg:



Jag fick dit städerskan som knappt ens verkade intresserad av att jag visade henne vad jag hade hittat, hon var bara intresserad av att bortförklara skiten. Den sista delen som hon städade dvs hall, lilla toa, tvättstuga och entré hade tydligen inte kunnat bli ordentligt städad eftersom det då började skymma ute och det fanns ju inga lampor kvar i huset. (Jag frågade om hon inte hade egna lampor med sig så att hon kunde se ordentligt eftersom det faktiskt brukar bli lite mörkt ute kring fyratiden vintertid, men då såg hon ut som en fågelholk...).

Under samt i nederkant av diskmaskinen:



Hon var minsann utbildad städerska och hade använt mycket avancerade städmaskiner som t ex en ångmaskin (detta repeterade hon vid ett flertal gånger, fast inte lika många gånger som hon skyllde på att det var så mörkt att hon inte kunde se ordentligt....) och allt damm som jag kunde visa henne i fönsterkarmar och annat hade tydligen orsakats av denna ångmaskin. För hon hade minsann först dammsugit och dammat HELA huset mycket noga men sen när hon gått med ångmaskinen så hade denna yrt upp nytt damm som lagt sig.......på vissa ställen.........?

Avlopp till toahandfat (titta i hålet...) samt duschavlopp:



De tjocka kalkavlagringarna på golven kring toaletterna och i duschkabinen var tydligen helt omöjliga att få bort med hennes superstarka städerske-specialmedel.... (Ska bli intressant att se vad mitt eget kalkavlagringsmedel som jag köpt på Ö&B kan åstadkomma) Och duschkabinen hade hon tagit för givet att vi ändå skulle byta ut så den städade hon därför inte så noga.........................!?!

Under fläkten i köket:



Samma sak var det med stänkfläckarna på väggarna som först enligt henne inte gick att få bort och sedan efter att jag fått bort en med lite spott på mitt pekfinger så hade hon medvetet inte torkat bort fläckarna eftersom det då skulle bli "rena fläckar" som var vitare än den övriga tapeten............!? Dessutom så skulle vi väl ändå tapetsera om?

Bakom och under elementet i entréen:



Jag kan fortsätta i evighet men ni fattar grejen..... Förhoppningsvis är hon där just nu och förhoppningsvis är ljuset tillräckligt bra idag för att hon ska se all den skit som jag kunde se (Jag hängde upp en lampa i entrén igår..). Hon är ju trots allt utbildad städerska och van vid att kunna identifiera skit och ta bort den!

Fortsättning följer...............

Kommentarer
Postat av: Stoppsladd

Men allvarligt!? Jag kunde inte låta bli att skratta åt hennes korkade bortförklaringar, "rena fläckar"?! Har hon eget städbolag eller? Hoppas verkligen att hon gör om och gör rätt denna gång!

2008-11-01 @ 09:31:22
Postat av: Fibula

Ja, hon har eget bolag och är enligt henne själv (upprepade gånger) "utbildad städerska". Zaida heter hon - jag vet inte var företaget heter. Sprid ryktet!!



Vi är på väg dit nu. Ska bli intressant!

2008-11-01 @ 10:28:50
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Uniflora

IACH! VIDRIGT! Hoppas det ser bättre ut nu. Zaida kan nog inte se framtiden som sin namne... Då skulle hon nog skola om sig fortare än kvickt.

2008-11-01 @ 12:17:49
URL: http://uniflora.wordpress.com
Postat av: Fibula

Vi har just kommit tillbaka därifrån och det var betydligt bättre städat nu än tidigare. Stänken på väggen hade hon dock inte brytt sig om och på ett fåtal ställen var det damm kvar på väggarna. Men jag pallar inte bråka mer om det...

2008-11-01 @ 13:22:41
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Stoppsladd (byter nick till Dante)

Hrm.. Visserligen bra att det var bättre men det är ju värdelöst att det inte var bra. Fröken Zaida lär ju gå i konkurs om detta är det sätt hon brukar "städa" på.



Jag har också ordnat en blogg nu. Ska försöka vara flitig där.

2008-11-01 @ 17:30:56
URL: http://dante.bloggagratis.se/
Postat av: Cinks

Varför ÄR det så där? Att man städar ihjäl sig själv och det är aldrig så fint i den lya man lämnar för att komma till ett halvdant jobb. Hoppas hon använder sig av sin utbildning den här gången nu då! Med lampa och allt!!!

2008-11-01 @ 18:56:16
URL: http://cinks.blogspot.com
Postat av: Garbo

Uäck! med dina bilder så skulle jag inte ens våga flytta in i huset men jag förstår att det inte visar helheten.

Visst e det äckligt med andra människors smuts!



När jag flyttade så städade jag från golv till tak i kök samt badrum,kliniskt rent men sen fick ja lämna resten till hon som flyttade in eftersom hon ville städa själv,det var vinter o slask och golven skulle bli därefter med allt spring,slapp till o med fönstrena :)

Det var skönt med tanke på allt slit vi hade på den tiden,vi hade 3 flyttar i en Pust!

Som tack fick hon min tvättmaskin och julglögg o gotter.



Skönt att ni snart e klara så du kan slänga upp fötterna o bara klappa på magen =)



/Kram

2008-11-03 @ 08:47:44
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: Gullgossens Mamma

HUH! Inte roligt - men tur att ni slipper fixa själva...

Men lite dåligt av säljarna att inte lämna lite lampor kan JAG tycka... Jag lämnade kvar lampor till städarna och hämtade dem sedan - just för att jag ville att de skulle kunna se...

2008-11-03 @ 09:55:53
URL: http://Gullgossensmamma.blogspot.com/
Postat av: Kaica

Uff vad tråkigt med en städerska som inte vet hur man städar. Du får tänka långt fram i framtiden när denna episod är glömd. Tänk också vad tacksamma köparna till er gamla bostad är när du har fejat så ini norden bra.

2008-11-04 @ 21:15:34
URL: http://kaica.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0