IP-telefoni??

Är det någon som enkelt kan förklara för mig hur det funkar? Är det samma sak som Skype? Har man en "vanlig" telefon eller är det nån specialtelefon som kopplas till datorn? Måste man ha datorn och bredbandet igång hela tiden för att någon ska kunna ringa till oss? Vilket bolag är bäst/billigast?

Hälsningar från en IP-telefoni-rookie

Uppdatering lite senare: Nu har jag beställt bredband (10 Mb) och bredbandstelefoni (gratis minutavgift till alla hemtelefoner och 66 öre/min till alla mobiler - öppningsavgift till båda på 69 öre) genom Glocalnet för lite drygt 300 kr/mån. Känns som en bra affär. Mina frågor ovan gäller dock fortfarande (förutom den sista). Funkar nu bredbandstelefoni på samma sätt som en vanlig telefon? Är bredbandstelefoni samma sak som IP-telefoni? Måste jag har något särskilt program til datorns för att detta ska funka..?

Kommentarer
Postat av: Kaica

Hoppas du får svar snart. Annars får jag fråga sambon när han kommer hem.

Det låter som du har gjort en bra affär iaf.

2008-10-22 @ 17:50:18
Postat av: Magda

Jag har ip-telefoni och det fungerar som en vanlig telefon. Jag har telefonen inkoplad till bredbandsmodemet/routern istället för till telefonjacket. Sen spelar det ingen roll om jag har datorn på eller inte. Det går även att koppla in det i vanliga jacken så att man kan ha flera telefoner. Det gör man själv via modemet/routern, din operatör kommer nog informera dig om hur det går till!

2008-10-22 @ 20:58:15
URL: http://magdasmat.blogg.se/
Postat av: Fibula

Magda: tack för hjälpen.



Kaica: hoppas att affären är bra. Min bror sa att Glocalnet har fått en massa anmälningar och kritik på sig och att de hanterat det dåligt så vi får hoppas att allt funkar nu så att det slipper bli strul...

2008-10-23 @ 09:34:45
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0