Sjukskriven

Först: tack till er som kommenterat och undrat hur det gått idag! Tjorven mår prima - jag mår lite mindre prima..

Jag blev sjukskriven på heltid i en månad, dvs till ca en vecka före bf. Det känns faktiskt helt rätt. Jag var inte säker på att det var det jag ville förrän nu när jag har det svart på vitt; nu känns det som en oerhörd lättnad.

De gjorde ett CTG på min mage och Tjorven. Dessvärre blev detta en omtumlande upplevelse för mig. Barnmorskan som skulle göra testet var inte van vid apparaten och gjorde fel. Hon hade haft en tvillingkoll strax innan mig och då har man två olika hjärtljudssladdar. Nu råkade hon dra ut sladden till fel hjärtljudssladd och satte den utan kontakt med apparaten till Tjorvens hjärta och jag hörde ju hur tyst det var............ Tyst var även barnmorskan (eftersom hon inte kunde fatta vad det var hon hade gjort fel) och det tolkade jag som "Oj, den här bebisens hjärta har stannat. Det här rör sig om en död bebis". Jag blev således LIVRÄDD och började störtböla och kunde inte sluta på flera minuter trots att hon förklarade sitt misstag!

När jag lugnat ner mig och blivit tröstad av en ångerfull barnmorska så skulle jag halvligga på britsen i minst 10 minuter med CTG-apparaten kopplad till min mage. Det gick bra till en början men sen började jag få j-ligt ont i ryggmuskulaturen (på samma sätt som jag får när jag sitter rakt upp och ner i en stol för länge)! Eftersom jag inte visste om det gick bra att röra på sig när apparaten var påkopplad så fortsatte jag att ligga still samtidigt som jag tryckte på knappen om att jag behövde hjälp. Det tog ett tag innan barnmorskan kom (det är höstlov och var tydligen brist på personal på förlossningen just idag) och innan hon kommit hade jag fått sån värk i ryggen att jag börjat svettas ymmnigt och kände mig alldeles spy- och svimfärdig! Jag fick lägga mig på sidan och kunde fortsätta CTG-kollen.

CTG-kurvan visade sig till slut vara "en av de bättre läkaren sett på länge"! Tjorven sköter sig alltså =) Och jag fick tydligen inte en enda sammandragning under hela kontrollen. Typiskt.

Men sjukskriven blev jag i alla fall, på grund av de rosafärgade flytningarna och pga mina ryggmuskulaturbesvär. Det senare var lite överraskande för mig eftersom jag kände att det var ganska hanterbart. Läkaren gjorde en koll i underlivet efter en ev. blödning men det fanns som tur var inget tecken på blödning idag. Han kollade även livmodershalsens längd med VUL och den var bra (vilket min barnmorska senare per telefon förklarade var ett tecken på att förlossningen inte var "på gång"). Skönt!

Nu sitter jag här, med värk i ryggen och trött efter dagens pärs! Men glad och lycklig för att Tjorven mår bra! Och lättad för att jag slipper börja jobba imorgon (som jag fick besked om när jag ringde till Proffice vid middagstid för att upplysa om att jag skulle in på en kontroll och att det ev. kunde leda till en sjukskrivning...).

Kommentarer
Postat av: skärgårdstösen

Hur är det i Sverige, när börjar den egentliga moderskapsledigheten? Här i Finland så börjar den 30 vardagar innan BF. Blev bara så fundersam då en kollega berättade om sin sonhustru som jobbade ännu när det var en vecka kvar till BF, fick mej att känna mej som en gnällspik när jag har problem att klara jobbet redan i vecka 26...

2008-10-28 @ 19:51:47
Postat av: Fibula

Ingen aning.. Det känns som om jag behöver läsa på när det gäller mycket av försäkringskassans regler för föräldrarledigheten. Jag vet att man kan ansöka om havandeskapspenning om man har problem att jobba innan förlossningen. Men den måste man alltså aktivt ansöka om hos FK. Alternativet är att sjukskriva sig.

2008-10-28 @ 20:06:22
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Stoppsladd

Men herrejävla vad otäckt! Förstår att du blev livrädd när du inte hörde Rut. Blir lite sur på BM också, nog ska de kunna hantera apparaterna iaf så pass bra att de inte håller på att skrämma livet ut patienterna!?



Härligt att höra att Rut mår bra! jag tror nog också att sjukskrivning är det bästa för dig, du har att göra ändå med flytten. Ta väl hand om dig!

2008-10-28 @ 20:16:01
Postat av: Fibula

Stoppsladd: Tack vännen.. Du har varit ovanligt tyst på familjelivtråden på sistone. Någon särskild anledning eller bara inget att säga?

2008-10-29 @ 08:33:30
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Garbo

Tack gode gud att det gick bra!

Men fy fan vilken pärs! Att hon inte kollade innan hon kopplade in ctg på dig!???

Stackars dig dom minutrarna.



Sköt om dig nu o vila låt karlarna sköta jobbet :)

/Kram

2008-10-29 @ 08:53:09
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: Kattmamman (a.k.a Bridz)

Du... nu tänker jag inte vara trevlig, utan jag tänker skälla lite.



Hur SJUTTON kan du komma på att du ska packa och städa så här nära inpå förlossningen? Det verkar faktiskt självutpålånande på gränsen till korkat.



Jag flyttade också precis innan min förra förlossning. Och jag gjorde inte ett dugg, utom att gå runt och ge andra order. Mend det blev för tidig förlossning ändå.



Hoppas att du inte tar illa upp!!!! Jag blir bara orolig för dig! Ta hand om dig och Rut nu, det är det enda som betyder något. Flytten löser sig alltid på det ena eller andra sättet! Utnyttja inte sjukskrvningen för att fixa något, utan ta det lugnt!!!!

2008-10-29 @ 11:14:19
URL: http://BRIDZ.BLOGGSPOT.COM
Postat av: Fibula

Kattmamman: Haha! Tack för omtanken. Ärligt talat skulle jag bli mer stressad av att inte packa och städa lite lätt än att göra det. Men jag tar det vääääldigt lugnt - ingen dammsugning, högst två packlådor om dagen och mycket vila däremellen. Jag bara KAN inte sitta och göra ingenting om dagarna när jag vet hur mycket vi har att göra! Men som sagt, tack för omtanken :-)

2008-10-29 @ 11:33:09
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Gullgossens Mamma

Vilken dramatik!!!! Phu vad skönt attallt är OK med Rut!!!! och de känns väl som bästa lösningen att du är sjukskriven och tar det lugnt nu de sista veckorna - det är ju ändå både flytt och HÖGGRAVIDITET som ska ha högst prio!



kram!!!!

2008-10-29 @ 14:50:49
URL: http://Gullgossensmamma.blogspot.com/
Postat av: Stoppsladd

Tack för att du frågar! Nädå, ingen särskild anledning -bara inget vettigt att komma med. :-)



Vi ses (kanske) på måndag!

2008-10-29 @ 16:58:45
Postat av: Thibb

Men herregud, vilken story! Vad var det för BM?!!Det är ju inte klokt att stressa upp en gravid kvinna på det sättet, utan att koll på maskinerna. Vem som helst skulle ju behöva bli sjukskriven i månader efter en sån upplevelse!! Kramar till dig, ta det nu lugnt och vila, vila, vila!! Kramis!

2008-10-29 @ 20:47:47
URL: http://www.ettnyttkapitel.blogspot.com
Postat av: Fibula

Stoppsladd: Ja, just det.. Det är ju FK-info på måndag! Vi ses då!



Gullgossens mamma och Thibb: Lovar att det det lugnt :)

2008-10-30 @ 08:43:52
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0