UL idag

Nu på morgonen har jag varit på UL. Tjorven är 14% för liten. Jag ska därför på ett nytt UL om drygt 4 veckor. Läkaren sa att man ska börja oroa sig om bebisen är 20% för liten så det är sannolikt ingen fara och anledningen till att han ville göra ett UL till är för att det tydligen inte gjorts någon viktbedömning vid tidigare UL så det fanns inget värde att jämföra med. Jag känner mig inte orolig. Själv vägde jag bara 2,7 kg när jag föddes. Tjorven väger ca 1,7 kg nu.

Han sa också att det tveklöst var en tjej, så nu får jag användning för de klänningar jag köpt ;)

Allt annat såg normalt ut; inre organ, flödet i navelsträngen, fostervattensmängd och de olika mått på skalle, lårben etc som de tar.

Jag frågade även om mina nya krämpor (mensvärksliknande smärtor i ryggslutet och en återkommande huggande/stickande smärta i nedre vänster magregion, men han trodde inte att det var någon fara med det. Tjorven ligger med huvudet nedåt och benen uppåt längs kroppen så hon kommer åt med både armar och ben i den regionen där jag smärtar. Mensvärken kunde bero på att bäckenet är så rörligt numera trodde han. Så länge jag inte blödde också så behövde jag inte oroa mig.

Annars inget nytt. Jag har inte hört något om jobbet ännu. Jag inser mer och mer att det inte är någon superduperbra idé att börja jobba när jag är i vecka 35... Jag upptäcker ibland hur trött jag faktiskt är nuförtiden. Som t ex i Lördags när sambon kom hem vid 3-tiden på natten, kvällen innan (jag kan aldrig somna om jag ligger och väntar på att något ska hända, t ex att han ska komma hem). Hela Lördagen var jag så trött att jag mådde illa och var allmänt ilsken..! Hoppas alltså på ett negativt jobbbesked hur förskräckligt det än må låta.

Det var dagens rapport!

Kommentarer
Postat av: Moooi

Har för mig att Knud var precis 14% mindre också, men jag fick inget extra UL! Så här i efterskott skulle jag gärna velat ha något till så det låter toppen att du skall kolla igen. Men Knud är nu allt annat än klen, tror inte du behöver oroa dig det minsta (kolla min blogg - har lagt in en kvartalsuppdatering).



Rut kanske också blir en liten men glupsk!

2008-10-13 @ 20:20:05
URL: http://livetdel2.blogspot.com/
Postat av: Kaica

14% låter som en liten avvikelse. Ska jag säga som aldrig ens har varit gravid. Vet i alla fall att tvillingar kan ha större avvikelse och allt går ändå bra till slut. Skönt att du får göra extra-VUL i alla fall.



Spännande att se hur det går med jobbet. Jag förstår att du skulle känna dig superstressad om du fick det, men samtidigt så är det ju ett kvitto på att du är eftertraktad. Det går ju alltid att tacka nej.



Hoppas det ordnar sig. Det vet jag att det gör, förresten.



Kram!

2008-10-13 @ 20:49:23
URL: http://kaica.wordpress.com/
Postat av: Eludie

Åh, en så fin mage du visar upp! Rut bara måste vara vacker, med ett hölje som detta! Jag tycker, precis som Kaica, att 14% som avvikelse låter rätt lite.

2008-10-14 @ 07:33:44
URL: http://eludie.blogspot.com
Postat av: Tisalen

A låg -15% i v 32 men stegrade sig upp (kontrollerad med tillväxt UL) till +-0% till v 38



och Tilde beräknades väga 4 kg (+10%) men vägde 3,6 kilo (+ ca 5%) så viktberäkningarna ska man alltid ta med en ypa salt.

2008-10-14 @ 10:17:54
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: Fibula

Moooi: Vad kul att höra från dig! Ska genast kolla din kvartalsuppdatering!



Kaica: Jag tror inte heller att 14% är så mkt.. Ang. jobbet så har jag redan fått veta genom Proffice att de gillade mig så jag hoppas att de väljer ngn annan så att jag slipper tacka nej. Det skulle kännas väldigt konstigt...



Eludie: Vilken fin komplimang! Jag tackar och tar emot :-)



Tisalen: Jasså, det visste jag inte att viktbedömningarna kunde bli så tokiga... Tack för infon!

2008-10-14 @ 11:08:51
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Ramona Fransson

Hej, såg ditt inlägg på familjeliv om författarbloggar, min är inte kul just nu, eftersom den är under omarbetning, däremot är bloggen okej. Läste också att du och din man äntligen är på väg med bebis. Grattis! Jag vet hur det känns, att kämpa.

Lycka till!

Mvh

Ramona Fransson

2008-10-16 @ 12:05:31
URL: http://www.anomar-forlag.se
Postat av: Fibula

Ramona: Författarbloggar...? Nu har du nog blandat ihop mig med ngn annan... Men tack för grattiset för graviditeten :)

2008-10-16 @ 13:36:31
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0