8 1/2 månader

Nu kryper Tjorven helt obehindrat. Och snabbt. Familjens hund gillar dessvärre inte Tjorvens nya färdigheter och morrar surt åt henne när hon stormar fram. Vi har fått köpa kompostnät för att spärra av mellan hunden och barnet. Trist..

Bäbp är ett nytt bra ord tycker Tjorven. Och Bäss (med ett läspande s). Jag vet inte vad de betyder. När hon sitter själv och pillar med sina grejer så håller hon lååånga koncentrerade monologer med alla möjligt tänkbara och otänkbara ljud. Och alltid när hon vill något särskilt blir det Bibibibibi i olika tonläge och ljudnivå beroende på Tjorvens humör. Jag har funderat på om det är några särskilda ord hon försöker härma men har inte blivit klokare. Kanske Där och Villvillvillvillvillvill?

När man skojar med henne eller vise versa säger hon Eeiisch och ler med hela sitt vackra ansikte. Överhuvudtaget är sch-ljudet populärt. Hon kan nog bli bra på såväl portugsiska som mandarin om hon fortsätter i den här stilen.

Nu precis när jag bannade henne när hon tänkte rulla ut en hel toarulle och sa Ajajajaj så log hon sitt största leende och härmade mig och sa samma sak fast saknare. Hon är duktig min dotter :-)

Hon har härmat mig och sagt pappa på några olika sätt några gånger; äbä, baba, bäbä etc, men mamma är hon snålare med. Nån gång stod hon i soffan och skrek mämämämämä när hon var exeptionellt arg och sugen på bröst, men that's nog it. Taskigt.

Vi ammar fortfarande. Mer än någonsin känns det som för tillfället. Det går INTE att somna utan bröst. (...jo, kanske om bara pappa är hemma, då funkar en gungande farm ganska bra.) Det beror antagligen på att tänderna (äntligen!) är på väg. Hon har varit mammig och gnällig de senaste veckorna och inte alls sig själv. De har inte brutit igenom men den känns skrovligt där de ska komma och de syns genom skinnet.

Det var allt för denna gången! Lev väl!

Kommentarer
Postat av: Thibb

Vad roligt att höra att ni lever!! Hoppas allt är väl! Kram från Thibb o lille Junior!

2009-08-21 @ 20:15:42
URL: http://ettnyttkapitel.blogspot.com
Postat av: Fibula

Första tanden HAR ju kommit! Hon vägrar att visa den för mig men för mormor går det bra.

2009-08-22 @ 16:09:10
Postat av: bonnie

ach då med hunden. vi har också grind då hon e på golvet.

2009-08-23 @ 21:01:59
Postat av: Sarah Nylund

Gillar om det du skrivit! Roligt att se en del nyttiga grejer och inte bara det vanliga sakerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

2010-12-01 @ 23:28:52
URL: http://jade.se/reseguide

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0