Tjorven, drygt 1 år

Tjorven kan en hel massa saker nuförtiden. Jag har varit dålig att skriva upp utveckligssaker i anteckningsboken som började så bra; det har visat sig att här och min statusuppdatering på facebook har blivit bästa ställena för sådana saker.

Detta kan/gör/är Tjorven, drygt 1 år:

Hon pratar rapparkalja mest hela tiden. Man vet inte riktigt om hon pratar med sig själv, sina leksaker eller oss andra..
Riktiga ord som kommer ofta:
Ooj! - det vanligaste ordet, används i alla möjliga sammanhang tillsammans med ett pekande finger. Hon säger det verkligen från maggropen och låter oerhört förvånad varje gång!
Ta taa - "Tack, tack". Används både när hon får något och i synnerhet när hon ger något.
Häij! - "hej". Varje gång hon får syn på någon (människa eller djur) som hon inte sett på en stund. När det är någon av katterna blir rösten ljusare och hejet mer utdraget. Antagligen är det ungefär så jag själv låter. Och så låter det alltid som en fråga?
Dä/däj/däa - "där", även detta ord används tillsammans med ett pekfinger.
Namnamnam kan vara både bröstmjölk och annan föda. Även kattmat.

Mamma/pappa kan sägas på en rad olika sätt. Några exempel är Baba, wawa, lamamaa, lamaa
Amma heter fortfarande oftast Tappa/tappaa (tapatapatapatapa). Men ibland även Patta. (Nu blev genast slangordet Pattar lite trevligare.)
Det finns säkert fler så jag kanske fyller på här..

(Påfyllning 20100104:)
Push - puss (..har hon ju sagt länge)
Illaa (med tjockt l och nästan ohörbart i) - vanligt förekommande ord men ingen vet vad det betyder, inte ens Tjorven tror jag.
Schå! - så (började hon säga under nyårshelgen vid helt adekvata tillfällen)

Hon sjunger ofta. Och dansar gärna, särskilt till musik med tydlig trumrytm.

Hon kramas hårt och ofta. Ibland säger hon "Aaaah" samtidigt. Det är mysigt :-)
Går några enstaka steg själv, de första stegen kom 16 december. Hon går bra om man håller i ena handen, särskilt om hon håller nåt annat i andra handen, men hon vill helst att man håller henne i båda händerna.
Älskar nallar (som hon kramar och pussar hårt), bollar och böcker. Och sin gåvagn.
Stänger munnen ibland när hon pussas. Kan t o m göra ett smackande pussljud!

Hon kan kliva upp på gunghästen och gunga själv. Lite svårare att kliva av men det går för det mesta.
Kan gå ner från soffan själv men svårare att komma upp.
Kan gå både upp och ner för hela trappan själv. Men mamma står naturligtvis hela tiden bakom.

Favoritsysselsättningen på ovanvåningen är att hämta insatsen till Baby Björn-pottan (som hon inte har börjat använda ännu!) på toa och köra omkring med den på golvet fram och tillbaka, fram och tillbaka i hallen i evigheter.

Hon äter dåligt. En bra dag får jag i henne några enstaka teskedar mat vid varje måltid. Pepparkakor och lussekatter går bättre! Och korv, blodkorv och prinskorv. Men eftersom hon ammas fortfarande är det ju ingen katastrof och vi hetsar inte upp oss för det. När hon börjar dagis den 11 jan lär hon få äta mer. Undrar om hon har tänkt på det..

Hon har fått 4 tänder  och den femte är på gång såg jag igår! Hon gillar att borsta tänderna. Har en tandborste som hon borstar med och så har vi (eller snarare mamma) en tandborste som vi (jag) borstar med. Olika tandkrämssmaker också - den godaste på "min" tandborste.

Hon sover fortfarande med mig i stora sängen. Spjälsängen åker snart ut i garaget för den står bara och tar plats. Middag sover hon utomhus i vagnen eller i hängmattan ovanför sängen.

Hon blir avundsjuk när mormor och morfar eller mamma och pappa, eller för den delen morbror kramar eller bär på någon av de andra kusinerna. Särskilt när mamma eller morfar gör det.

Hon är väldigt framåt och orädd med andra barn. Ett par gånger har hon "pussat" ett barn så att barnet ifråga börjat gråta. Men för det mesta är hon snäll.

Hon hatar att åka bil. När vi ska åka långt måste vi tajma det med hennes sovtider så att vi slipper skrik åtminstone en liten bit.


Nu kommer jag inte på mer. Förmodligen har ni tröttnat på att läsa för länge sen. Detta är nog mest för min egen skull..

Kommentarer
Postat av: Linda

Hittade din blogg när jag goglade gonal-f+migrän. Min sambo är mit i spray o sprutperioden o har hemskt ont i huvudet varje dag. Precis som du skrev är det som migrän. Hon har vid ett par tillfällen fått vara hemma från jobbet.

Undrar om du hittade nåt som hjälpte eller i alla fall underlättade???

Man känner sig hemskt maktlös när man står bredvid o ser den man älskar ha ont.

Hoppas du inte slutat så du inte ser mig lilla fråga =)

2010-01-12 @ 13:51:54
URL: http://www.metrobloggen.se/psykfall
Postat av: Fibula

Hej Linda



Nej, tyvärr hjälpte inget eftersom jag inte ville ta några starka tabletter. Prövade bara med treo om jag inte minns fel och det hjälpte ju inte. Kanske om man kan få tag i treo comp att det skulle hjälpa med de är receptbelagda.. Eller någon riktig migränmedicin.



Det är övergående, det får man försöka tänka på. När resultatet väl kommer är dte värt ALLT och mer därtill!!



Lycka till med allt!

2010-01-12 @ 20:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0