Mer sömn

Jag hittade (via en kommentar på Kattmammans blogg) en bra sajt idag! Det är barnläkare Berndt Eckerberg som forskat i barns sömnmönster och hans tankar är ganska mycket i linje med mina. (Jag känner inte till honom sedan tidigare även om jag har hört talas om hans somna-själv-metod, men antagligen är han redan känd för de flesta.. )

Här är några citat som handlar om nyfödda:

"Små barn är egentligen skapta för att sova tillsammans med sin mamma, vakna flera gånger varje natt och somna om efter att ha snuttat litet på bröstet. Så har barn sovit sedan mänsklighetens begynnelse för miljoner år sedan."

"De tre-fyra första levnadsmånaderna av ett barns liv skiljer sig på många sätt från fortsättningen. Barnet behöver inte bara mer sömn utan är också mer känsligt för stress av olika slag. Det beror på att barnet ännu inte har full tillgång till de delar av hjärnan (främst pannloberna) där olika självlugnande eller självreglerande system finns. ... De flesta barn är mer skrikiga under den här perioden, många så skrikiga att man kallar det tremånaderskolik.
.."

"...det nyfödda barnet är beroende av en vårdare som ger det en så skyddad och stressfri tillvaro som möjligt. I livmodern har barnet legat med armar och ben pressade mot kroppen, det har gungats på dagarna av moderns rörelser och hört bruset av hennes blodkärl. ... Sedan urminnes tider har naturfolk löst problemet med barnets ökade stresskänslighet den första tiden genom att skapa en livmoderlik miljö även efter födelsen. Mödrarna har burit barnen tätt intill kroppen och givit bröstet med mycket täta mellanrum. "


"Det tycks vara så att både avsaknad av de invanda sinnesintrycken från livet i livmodern och för mycket nya, främmande intryck gör barnen stressade den första tiden. Många barn, även de med tremånaderskolik, är mycket kinkigare på kvällarna. Dessa barn kan ibland bli mycket lugnare om man minskar på nya sinnesintryck som mycket ljus, störande ljud eller för mycket ögonkontakt. Det tycks som stressnivån i hjärnan byggs upp under dagens lopp."

Länk till sajten!


Kommentarer
Postat av: Gullgossens Mamma

ja... man får väl säga att det är bra råd han kommer med som jag inte följer.... hrm ikväll ska vi prova somna-själv-metoden tror jag - Gullgossen behöver lära sig att sova och att äta... som jag skrivit om tidigare i min blogg...

2009-02-02 @ 13:40:11
URL: http://Gullgossensmamma.blogspot.com/
Postat av: Gullgossens Mamma

ja... man får väl säga att det är bra råd han kommer med som jag inte följer.... hrm ikväll ska vi prova somna-själv-metoden tror jag - Gullgossen behöver lära sig att sova och att äta... som jag skrivit om tidigare i min blogg...

2009-02-02 @ 13:40:55
URL: http://Gullgossensmamma.blogspot.com/
Postat av: Karro

Kul att du gillade mitt tips! Trots att jag skrivit fel förnamn :-) Det gick lite fort. Jag tycker att han skriver bra och vettiga saker även om jag aldrig försökte mig på fem-minuters-metoden när barnen var små. Fortsättningsmetoden gillar jag dock som sagt.

2009-02-02 @ 13:53:37
Postat av: Fibula

Tack för tipset Karro!

2009-02-03 @ 09:42:59
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0