Svar från Semper

Hej och tack för mail.


Maltodextrin är mycket riktigt nedbruten stärkelse.
Det finns maltodextrin med olika grader av nedbrytning av stärkelsen och den högsta graden av nedbrytning resulterar i glukos som ibland används som komponent i sötningsmedel.

Vi använder maltodextrin i olika barnmatsprodukter, t ex tillskottsnäring för småbarn från 8 månader och gröt.
Maltodextriner är lätta att digereras (bearbetas) i magen och därför även lämpliga och beprövade för användning i barnmat.
De maltodextriner vi använder har låg nedbrytningsgrad av den ursprungliga stärkelsen.


Skälet till att vi har maltodextrin som ingrediens och därmed som stärkelseersättning i våra
produkter är att vi vill uppnå en balans mellan konsistens och för produktgruppen
rätt näringsvärde enligt gällande lagstiftning.

Återkom gärna om du har flera frågor

Med vänlig hälsning
Sirpa
Konsumentrådgivare


Så det är alltså på grund av konsistensen som maltodextrin behövs...? Eller är det för att det inte ska vara för lite näring i gröten enligt gällande lagstiftning...? Eller menar de för mycket näring...? Har de mer havregryn (som ju innehåller stärkelse i sig självt) så kanske näringsinnehållet blir för stort? Som det är nu kommer siktat havremjöl och havremjöl på fjärde resp. femte plats i ingredienslistan. Det finns mer av både skummjölkspulver och vasslepulver i havregröten än just havre.

Jag måste nog erkänna att jag inte fattar mer nu än innan. Men jag undrar om det ens är lönt att skriva igen...

Kommentarer
Postat av: Thibb

Men vad hon egentligen säger är väl:'det är billigare för oss att stoppa i maltodextrin än att använda dyra råvaror. Och socker får barnen att gilla maten. Och då köper föräldrarna mer. Och då tjänar vi (tillverkarna) mer pengar. Kontentan är att alla blir glada i slutändan.' Typ.



Jag är emot all färdigproducerad mat alternativ halvfabrikat. Speciellt till de små. Så länge som möjligt kan de väl få hålla sina kroppar rena från E och allt annat skräp de så småningom ska förgiftas med.



Och nej, jag är ingen fanatiker. Jag äter på McD. Jag dricker läsk och äter godis och annat skräp. Men ska jag ändå laga mat kan jag ju lika gärna göra det från scratch som att köpa halvfabrikat, så mycket längre tid tar det inte.



Slutsats från min sida; en kupp. En kupp med lite halvkomplicerade ord (med snygga översättningar av 'fina' ord inom parantes för att tydligt markera att det här är komplicerade grejor - back off!!) som ska få dig att låta bli att svara.



Jag hoppas du svarar! Tex; 'vad är det rätta näringsvärdet för produktgruppen enligt lag?'. 'Varför kan man inte använda vanliga råvaror för att uppnå samma resultat?' Etc.



PS förlåt om jag blir lite väl 'entusiastisk'... But it is pissing me off... ;-)



Ha en go' helg! //T

2009-06-27 @ 18:42:40
URL: http://ettnyttkapitel.blogspot.com
Postat av: Fibula

Jag får se om jag orkar bry mig att svara. Jag kanske bara slutar att köpa gröten och vällingen istället. Nu är det bara hemlagat som gäller framöver! Fattar inte varför jag köpte den från början..



Jag tycker att det är härligt att du blir så arg! Fler borde vara arga på dagens matindustri som lurar oss att äta en massa skit. Har du läst Hemlige Kocken och Äkta Vara av Mats-Eric Nilsson. Skrämmande... Inte så konstigt att vi blir infertila och får allergier hit och dit! Om 100 år är jag säker på att man kommer att prata om dagens matkultur som något obegripligt. Hur kunde folk vara så dumma att de gick på den niten?

2009-06-28 @ 14:10:41
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0