Flaskan

Tjorven har ätit bröstmjölk från nappflaska några gånger. Ibland har det gått sådär och ibland har det gått riktigt bra. Det har gått så bra att vi inte har ansett det nödvändigt att öva regelbundet på sistone. Det har vi fått i nacken nu..

Jag övar med en gospelkör en gång i veckan och min plan är att fortsätta göra det trots att jag har ett spädbarn och trots att jag flyttat en halvtimme ifrån övningsstället (vilket innebär att jag blir borta ca 4 timmar). Alltså måste Tjorven äta från flaskan på torsdagskvällar.

Det går inte så bra. Första torsdagen sov hon hela kvällen och åt inget. Andra torsdagen var hon vaken. Och hungrig. Och vägrade äta från flaskan. Ni kan själva gissa att det istället var VRÅLskrik större delen av aftonen. Stackars sambon var tapper och försökte och försökte och lät bli att ringa efter brösten.

Så idag inleds projekt öva-regelbundet-med-nappflaska. Hittills är resultaten knapphändiga. Antingen vrålas det när nappen stoppas i munnen eller så tuggas det på den. Men det sugs inte. Jag har prövat både direkt efter uppvaknande efter tupplur (då brukar hon alltid äta) och när hon är klarvaken. Hon har fått äta lite från bröstetr för att hon inte ska vara jättehungrig och på uruselt humör men jag lät henne inte äta sig mätt.

Någon som har nåt tips?

Kommentarer
Postat av: thibb

jag är ju också borta varje vecka o har varit det sen killen var ca 3 v. Här använder vi en medicinsked som är lite djupare o med höga kanter. Det blir alltså mer att man 'häller' i honom maten. På BB har de någon liknande hällpip (fast vi köpte ingen sån - kan tänka att apoteket har såna). Jag blev tom tillsagd från bvc att inte använda flaska för bröstmjölk, för då skulle bebis få vårt att amma sen...





Berätta hur det går!

2009-03-02 @ 15:45:34
URL: http://www.ettnyttkapitel.blogspot.com
Postat av: Petra

Apoteket har en sådan kopp som Thibb nämner. Jag tycker det är lite svårt att mata med den, men tar hon inte nappflaska är det ju värt att prova!

2009-03-02 @ 16:11:20
URL: http://petrastankar2.blogspot.com/
Postat av: Gullgossens Mamma

man kan kanske prova med en sådan där "doserings-spruta". Den används väl egentligen för att spruta in pencillin eller så i bebisars mun - men funkar säkert för bröstmjälk. Jag köpte en och sprutade bröstmjälk i Gullgossens näsborrar när han var täppt och typ 2 månader gammal... den köpte jag för en tia på apoteket!



Vi ska börja med bröstmjölk-ur-flaska-testet IDAG för första gången (ojoj vad vi är sena!)



Lycka till!

2009-03-02 @ 17:48:08
URL: http://Gullgossensmamma.blogspot.com/
Postat av: Mickis

Vi började tidigt med att servera vatten ur vanlig pipmugg. Kanske det kan funka?

2009-03-03 @ 09:34:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0