Tillväxtfas?

Jag är inte ett dugg inläst på det där med utvecklings- och tillväxtfaser och sånt. Läser inte särskilt mycket alls om bebisar utan tar det mer som det kommer och googlar och bloggar om det är något jag undrar.

Nu undrar jag en sak. Ska en sån där tillväxtfas inträffa någon gång runt vecka 12? Jag har snappat upp att under en tillväxtfas så är barnet mer gnälligt och klängigt än tidigare för att sedan komma ur det med nya färdigheter. Precis det jag hänt här den senaste veckan.

Den tydligaste nya färdigheten består i att hon tar saker och för till munnen för att gnaga lite på dom (inte med händerna och fingrarna direkt snarare med hela armarna vilket illustreras på bilden nedan). Hon visar även numera tydligt när hon vill ha uppmärksamhet då hon ligger i sittern (eller nån annanstans men det är där hon vistas för det mesta) genom att spärra upp ögonen, le och sprattla häftigt med hela kroppen. Hon ler öht betydligt mer än förut och söker kontakt med blicken. Och talet. Hon har somnat på kvällen ett par, tre gånger utan att jag behövt gå runt med henne i famnen och gunga i reggaetakt. Hon har somnat av sig själv intill mig bara! Utan bröst eller något..



Hon verkar helt enkelt större/äldre.

Någon som har koll?

Kommentarer
Postat av: Songbird

Runt vecka 12 inträffar helt klart en ny utvecklingsfas enligt boken "Växa och upptäcka världen" som ligger och skräpar vid mitt nattduksbord. Har dock inte lyckats läsa det kapitlet än. Jag tar och läser det och försöker få till ett inlägg.

Kram

2009-03-03 @ 14:08:33
Postat av: Knasokalas

Mums med mjukdjur! Vad fin hon är!

2009-03-03 @ 20:20:07
URL: http://knasokalas.blogspot.com/
Postat av: Cinks

Japp, jag läser också "Växa och upptäcka..."-boken och där kommer nästa växtfas i vecka 12 precis som Songbird skriver. Vi går just nu igenom vecka 8-9 som också är tillväxtperioder. Joråsatte... ;-)

2009-03-03 @ 23:58:53
URL: http://cinks.blogspot.com
Postat av: Fibula

Songbird: Ser som sagt fram emot ett inlägg om tillväxtfasen i vecka 12 (kanske skille köpa den där boken själv...)



Moooi: Tack tack :-) (som du förstår på byx/topkompinationen är det den ömma fadren som har klätt henne..)



Cinks: Haha! Joråsatte....

2009-03-04 @ 07:55:18
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0