Egentillverkad havregröt?

Jag ger Tjorven två mål mild havregröt utan fruktsmak om dagen (+ en del annat). Ibland har det dock varit svårt att hitta någon av de två olika grötmärkena som vi brukar köpa och då blir det problem.. Dessutom har jag börjat läsa ordentligt på alla innehållsförteckningar i allt vi sätter i oss sedan jag börjat läsa Den Hemlige Kocken. Sempers gröt innehåller en hel del konstiga (vetemjöl!? Inte så konstigt att det behövs mindre mängd pulver till samma mängd vatten än med Hipps gröt) och mindre bra (t ex palmolja) saker. Hipps gröt verkar betydligt bättre men även den innehåller några för mig oförklarliga ingredienser (t ex maltodextrin och vasslepulver).

Nu har jag därför börjat fundera på att göra egen havregröt. Med bara havregryn, vatten och lite smör eller bra olja. Jag har googlat lite och enligt vad jag har hittat (inte många träffar och bara från privatpersoner..) så är det helt ok för matsmältnings och närings skull. Vissa skriver att man ska ha i lite jordgubbsmos (för att järnet ska kunna tas upp ordentligt) men annars verkar det gå bra.

Är det någon här som har tankar och/eller erfarenhet kring detta? Finns det tillsatta vitaminer och mineraler i fabrikstillverkad havregröt som man går miste om när man gör egen gröt? Spelar det isf någon roll om man samtidigt ammar och på så sätt ger barnet de näringsämne som hon behöver?

Kommentarer
Postat av: bonnie

På vår rådgivning rekommenderas just vanliga havregrynsflingor som man kör genom mixern före det sätts i micro. Men vår liten tar det inte, testat ett par gånger. Så blir nog den åldersanpassade, provat flera sorter, allt ok, men föredrar de som e smaksatta med nån god frukt.

2009-05-25 @ 20:43:45
Postat av: Fibula

Ok. Kommer du ihåg om de sa att man skulle berika med nåt, t ex järnrik frukt?

2009-05-25 @ 22:59:53
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: Tisalen

kör på! men du ska även ta paltbröd (hårdvarianten) och mixa till fint pulver och sedan ta en tesked i varje portion (för att få upp järnvärdet)

2009-05-26 @ 17:52:20
URL: http://tisalen.blogg.se/
Postat av: Knasokalas

Har också läst om paltbröd. Det är järnberikningen som är det viktigaste i köpegröten.

2009-05-26 @ 21:38:44
URL: http://knasokalas.blogspot.com
Postat av: Fibula

Ok, tack för svar. Det där med paltbröd alt. nåt annat järnrikt har jag nu fått höra från flera håll (la ut en fråga på familjeliv också). Hoppas bara att det går att få tag i paltbröd här i söder. Det känns lite norrländskt..

2009-05-27 @ 09:48:17
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/
Postat av: maria

vi har fått en broschyr om barnmat från vårt bvc och där står det just om att man kan ta vanliga havregryn och köra i mixer (något bara) och för att järnberika den lägger man i 2 msk vällingpulver.



usch då, jag har inte läst på innehållsförteckningen märker jag. nu känns det lite olustigt och vi ska nog också börja med den där hemmagjorda gröten...

2009-05-27 @ 21:50:55
Postat av: Fibula

Maria: jag har inte läst på vällingpaketens innehållsförteckning men jag gissar att den också innehåller en del konstigheter.. :s

2009-05-28 @ 08:08:20
URL: http://minprovrorsbefruktning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0